18 januari 2016 | Dossier:

5 consumententrends voor de detailhandel in 2016

Winkelstraat - trends 2016

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand… wat zijn volgend jaar de consumententrends in detailhandel-land? Gastblogger Marian Bekkers geeft je in deze blogpost een top 5.


Marian Bekkers - Kooplust.com

Wekelijks speur ik nationale en internationale websites af. Om nieuwe ideeën op te doen en op de hoogte te blijven van alle trends. En als je heel wat artikelen voorbij ziet komen, zie je sommige ideeën steeds vaker terug. Met andere woorden: een nieuwe trend is geboren. In deze post deel ik een aantal belangrijke consumententrends voor de detailhandel met je, zodat je 2016 met een frisse blik begint.

Extreme exclusiviteit

Al eeuwenlang is de consument op zoek naar status. En exclusieve ervaringen of artikelen zijn synoniem voor status. Want als iets niet voor iedereen beschikbaar is, wordt het wel heel speciaal als jij er wel toegang toe hebt. Was het vroeger nog een dure auto, vandaag de dag is de consument op zoek naar exclusieve ervaringen. Extreem exclusief. Kijk bijvoorbeeld eens naar:

  • Wingtip is een ‘one-stop-shop’ voor mannen in San Francisco. Behalve kleding, schoenen en accessoires kopen, kun je hier gebruik maken van een wijnkelder, een whiskey bar, een game room, een golf simulator en je kunt lekker chillen met een paar vrienden in één van de privéruimtes. Let wel, als je van al die extraatjes wil genieten moet je lid worden van de club. En goedkoop is het niet. Zo’n 300 dollar per maand, waarvan je dan wel weer een deel terugkrijgt in de vorm van winkeltegoed. Maar hé, hoeveel consumenten kunnen nu zeggen dat ze bij hun favoriete winkel even een drankje gaan doen op het privé-dakterras?
     
  • En ook de sneaker store Kith in Brooklyn heeft een speciale verborgen VIP ruimte, alleen bekend voor de in-crowd.
     
  • Ook marketingacties worden steeds exclusiever en schaarser, en Snapchat blijkt een favoriete tool te zijn voor winkels. De winkel Everlane kondigde de locatie en openingstijden van een nieuwe pop-up store exclusief aan via deze chatapp.

Nog meer winkels die een geheimpje verbergen vind je in de blogpost ‘5 winkels met een geheim.

Kopen kan. Altijd en overal

Ja ja, met je telefoon en een internetverbinding kun je al langer shoppen waar en wanneer je wil. Maar deze consumententrend gaat nog een stapje verder dan dat. Het kijkt naar waarom een consument een bepaald product op een bepaald tijdstip nodig heeft. En speelt daar dan met slimme oplossingen op in. Met of zonder wifi-netwerk. Een paar voorbeelden:

  • Je zit op je hotelkamer. Je verwachtte mooi weer. En opeens regent het dat het giet. Regenjas gewenst! Hoe handig is het dan dat je naast de minibar met drank ook een fashion-minibar op je hotelkamer hebt? Pimkie en het Antwerpse Banks hotel maakten het mogelijk. Pimkie zorgt voor kleding en accessoires op je Banks-hotelkamer, afgestemd op de locatie, eventuele evenementen en het weer.
     
  • En ook de verkoopautomaten zijn de laatste tijd niet aan te slepen. Wat je maar nodig hebt: een jeans uit de verkoopautomaat halen op het vliegveld omdat je koffer verdwenen is of een paar platte schoenen aanschaffen in een uitgaansgebied omdat je midden in de nacht écht niet meer op die hakken van 10 centimeter kunt lopen.

Retail redt de wereld

Ok, misschien niet de hele wereld. Maar retailers zijn hun steentje bij aan het dragen. Ze ontdekken dat hun focus op een flinke omzet de consument niet behaagt. Nee, die consument verwacht dat merken en retailers een steentje bijdragen aan een betere wereld. En dus gaat de gemiddelde retailer aan de slag:

  • De one-for-one concepten verschijnen steeds vaker. Koop 1 artikel, en een 2e artikel wordt gedoneerd aan iemand in een 3e De schoenen van Toms bijvoorbeeld, de brillen van Warby Parker of de fietsen van Vélosophy.
     
  • REI, een keten van outdoorartikelen in de USA, sluit de winkels op Black Friday (één van de belangrijkste verkoopdagen in dat land). Waarom? Omdat het merk staat voor genieten van het buitenleven, willen zij dat hun medewerkers juist dat gaan doen op Black Friday. Een gewaagde actie? Zeker. Maar de keten laat wel zien dat ze voor meer staan dan alleen maar omzet binnen slepen.
     
  • De Deense keten Tiger daarentegen wil een belangrijke rol in de samenleving. En dus kocht de eigenaar onlangs een kerk op die niet langer gebruik werd, met het doel er een gemeenschapshuis van te maken waar alleenstaanden bijvoorbeeld een hapje kunnen eten.

    Zoals Lennart Lajboschitz, de eigenaar, het zegt: ‘If I look at my life, what has meant the most to me? My wife and my kids. They have taken me to a place that I didn’t even know existed and that has enriched me so much. If we can get people to eat together and play table tennis together, maybe they will meet someone they can have babies with. We will be so happy if we have made this happen.’

Super-persoonlijke services

Iedereen is uniek. En we hebben allemaal andere behoeftes. De technologische ontwikkelingen maken het mogelijk voor de detailhandel om meer en meer op die persoonlijke verlangens in te spelen. En dus zien we de introductie van super-persoonlijke services. Een overzicht van deze consumententrend en de manieren waarop winkels te werk gaan:

  • De drogisterijketen Walgreens ontwikkelde een app, waarmee de aankopen van shoppers geregistreerd worden. Daar eindigt het natuurlijk niet, want de app geeft aanbevelingen op basis van je aankopen terwijl je door de winkel loopt. Vorige week zakdoekjes gekocht? Dan krijg je deze week het advies voor neusspray of vitamine C tabletten.
     
  • De klanten van Waitrose mochten afgelopen jaar zelf bepalen welke items ze met korting kopen. Uit een assortiment van zo’n 1.000 artikelen kozen vaste klanten 10 items die ze gedurende enkele weken met 20% korting mochten kopen. En ja, daarna mochten ze gewoon weer 10 nieuwe items kiezen.
     
  • En tot slot Nike: die stuurde afgelopen jaar meer dan 100.000 gepersonaliseerde video’s naar gebruikers van het Nike+ platform. Op basis van bijvoorbeeld de locatie, de weersomstandigheden en de activiteiten die gebruikers op het platform ondernamen ontving een gebruiker de video, waarmee Nike hem of haar wilde inspireren om nieuwe doelen te bereiken.

De nieuwe niche

Al enkele jaren is de branchevervaging retail zichtbaar. En ook de tegentrend van gespecialiseerde niche-concepten is geen onbekende. Maar die niche, die vernieuwt zich. De trend lijkt een paar steroïden ingenomen te hebben. Verregaande niche-concepten en winkelcentra zijn het resultaat.

  • Wat denk je van een straat met alleen maar niche-concepten? De Parijse ‘Rue des Martyrs’ specialiseert zich erin. Een winkel die alleen maar madeleines (de Franse gebakjes) verkoopt, een winkel met slechts Spaanse Pata Negra ham, Franse olijfolie of thee: je vindt het er.
     
  • De boekwinkel Morioka Shoten gaat nog een stapje verder. In plaats van 1 bepaalde artikelgroep, houden zij het gewoon bij een enkel product. Met andere woorden: ze verkopen iedere week slechts 1 titel. Zo niche als het maar zijn kan dus

Stopt het bij 5?

Nee hoor. Er zijn nog meer consumententrends voor de detailhandel. Ik schreef bijvoorbeeld al eerder over de trend in abonnementsservices en shopper coaching. Houd je ogen open ook voor die trends, want ik zie meer en meer voorbeelden uit die richtingen voorbijkomen.

Foto: JaysonPhotography / Shutterstock.com


 

Exclusief voor Dibevo-leden: 10% korting op Winkelscan

Te veel retailers laten verkoopkansen liggen op hun eigen winkelvloer. Weet jij bijvoorbeeld wat de nummer-1-locatie is om klanten aan te zetten tot kopen? En focust je winkel zich echt voor de volle 100% op die klant? Speelt je inrichting optimaal in op dé cruciale koopprikkel? Het zijn punten die je direct op kunt pakken en geen grote investering vragen.

Dibevo helpt je graag met het in kaart brengen van die kansen die je met jouw bedrijf laat liggen. Daarvoor werken we samen met Marian Bekkers van Kooplust Retail Inspiratie & Advies. Dibevo-leden kunnen met een korting van 10% een Winkelscan uitvoeren. Samen met jou maakt Kooplust dan een actieplan dat je de volgende dag al extra omzet oplevert.

Wil je een Winkelscan aanvragen? Bel ons dan op 033-4550433 of stuur een e-mail naar info@dibevo.nl.