18 januari 2018 | Dossier:

AVG: je hebt er geen zin in maar je MOET het weten

Op 25 mei van dit jaar moeten alle bedrijven voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Het idee achter deze nieuwe Europese wet is dat consumenten veel meer zeggenschap krijgen over hun persoonsgegevens en wat bedrijven daarmee mogen doen. De AVG is verre van vrijblijvend: het dwingt ondernemers om in actie te komen en maatregelen te nemen. Wie het allemaal op zijn beloop laat, riskeert een forse boete.

Het vervelende van de AVG is dat nergens duidelijk staat wat je als ondernemer precies moet doen. De overheid, van wie je toch een overzichtelijk stappenplan zou verwachten, laat ondernemers zwemmen in websites met wollige taal. In de kern is de nieuwe wetgeving eigenlijk heel simpel: als burger krijg je meer rechten om je privacy te beschermen en bedrijven hebben meer administratieve verplichtingen als ze de gegevens van hun klanten, maar ook hun personeel, willen vastleggen of gebruiken. Ga maar eens na waar je persoonsgegevens hebt opgeslagen. Dat is misschien al op meer plekken dan je denkt: in je klantensysteem, in de database van je nieuwsbrief, in het personeelsdossier…

Binnenkort meer...

In het volgende nummer van het Dibevo-Vakblad (verschijning: 4 februari) gaan we dieper in op de AVG en geven we je een duidelijk stappenplan en een aantal voorbeeldmodellen waar je mee aan de slag kunt. Wat je nu alvast kunt doen: bekijk welke gegevens je bewaart, waar je dat doet en of je toestemming hebt om die gevens te bewaren. Controleer ook of er bedrijven of instanties zijn die gegevens van je klanten of personeel beheren.