27 maart 2014 | Dossier:

Nederland moet voorbeeld nemen aan compensatie pinstoringen in België

Pinpas storing

De Belgische financiële sector gaat winkeliers compenseren voor pinstoringen. Het Nederlandse betalingsverkeer zou daar een voorbeeld aan moeten nemen, zo vindt Detailhandel Nederland.

Pinstoring in spitsuur

In België deed zich vlak voor Kerst een grote storing voor in het betalingsverkeer. Hierdoor konden klanten in de winkel twee uur lang niet pinnen. Als compensatie voor de geleden schade neemt de veroorzaker van de storing (Worldline) nu verschillende maatregelen. Detailhandel Nederland ziet hierin een voorbeeld voor het Nederlandse betalingsverkeer, dat de afgelopen maand weer fors te kampen had met storingen.

Alle kleine Belgische winkeliers krijgen een jaar lang gratis toegang tot het pin back-upsysteem TINA. Hierdoor kan de klant tijdens een storing gewoon doorpinnen in de winkel. Daarnaast zijn de transactiekosten voor winkeliers op de zaterdag voor Kerst de komende twee jaar gratis. Ook neemt Worldline achter de schermen maatregelen waardoor storingen zich in de toekomst minder snel voor doen.

Back-upsysteem voor pinbetalingen

Secretaris Betalingsverkeer Tom Ponjee denkt dat Nederland een voorbeeld kunnen nemen aan de situatie in België: “Een back-upsysteem voor pinbetalingen is een oude wens van de Nederlandse winkeliers. Daarnaast is het een goede zaak dat de veroorzaker van de storingen zich moreel verplicht voelde om maatregelen te nemen.”

Wereldkampioen storingen

In Nederland doen zich regelmatig storingen voor met PIN-, iDEAL- en internetbetalingen. Begin maart deden er zich zelfs vier keer zo veel storingen dan normaal voor en werd Nederland tot wereldkampioen storingen uitgeroepen. In het afgelopen jaar leidde dit tot grote maatschappelijke discussie. Detailhandel Nederland wil dit Belgische voorbeeld daarom aankaarten in het eerstvolgende Maatschappelijke Overleg Betalingsverkeer, waarin gesproken wordt over de robuustheid van het Nederlandse betalingsverkeer.