14 november 2017 | Dossier: Ledenvoordeel, Promotie,

Zo krijg je met weinig moeite gratis publiciteit voor je bedrijf [blog]

Je zaak runnen vraagt veel tijd en energie. Het is mooi werk, maar laat weinig ruimte voor ‘extra dingen’ als reclame, marketing en gratis publiciteit. Met deze blog daag ik je uit om hier toch mee aan de slag te gaan. Dat gebeurt in vier simpele stappen. De uitvoering kost 4 keer per jaar 2 uur tijd en geeft je 4 mogelijkheden om te laten zien wat je kunt en doet. Wellicht breidt de aandacht jouw klantenkring uit. Tja wie wil dat nu niet…?

Cadeau voor je klant
 

Stap 1: houd je ogen en oren open

Vier keer per jaar iets bedenken klinkt moeilijk. Maar het valt best mee. Er is een aantal logische momenten. Denk aan Kerstmis, oud en nieuw, dierendag het broedseizoen en de vakantietijd. Maar ook een jubileum van het winkelcentrum. Kies vier momenten die goed bij je bedrijf en je publiek passen, waar je bedrijf een verhaal bij heeft waarmee je kunt opvallen. Het kiezen voor vier momenten heeft een aantal voordelen. Je kunt je op die momenten concentreren. Je dwingt jezelf regelmatig iets aan klantenwerving te doen. En het geeft je bovendien een argument om vragen naar advertentieruimte en sponsoring af te houden.

Stap 2: schrijf je eigen verhaal

De tweede stap is om jouw vier momenten uit te werken in een verhaal en een productaanbod. Ter inspiratie kun je kijken naar je winkelvoorraad. Wat heb je speciaal ingekocht voor de kerst? Is daar een verhaal over te vertellen? Kun je een relatie leggen met de rol van dieren met Kerst? Wat voor speciale voorraad heb je voor dierendag beschikbaar? Kun je iets meer vertellen hoe je een huisdier verwent met voeding, borstelen of een speeltje (dat je natuurlijk in de aanbieding hebt)?

Hondenkoekjes

In het voorjaar kun je ingaan op de geboorte en opvang van jonge beesten en welke speciale middelen daarvoor zijn, van mand en stro tot flesjes en voeding. In de zomervakantie misschien iets over opvangmogelijkheden in de regio en voederbakken, waterpompjes en andere middelen voor een weekendje weg. De herfst vraagt informatie over voeding van buitenvogels, egelhuisjes en meer. De wintertijd met vuurwerk, jasjes voor de chihuahua, vieze poten in huis en meer…

De bedoeling is dat jouw verhaal mensen naar je bedrijf trekt. Daarvoor is naast je verhaal en product of dienst ook iets nodig dát ze trekt. Een aanbieding, een actie of een open dag. Of je wilt dat ze meedoen aan een wedstrijd met een kleurplaat, een verzorgingsdemonstratie of… Betrek dat ook in het verhaal.

Misschien vind je jezelf geen groot schrijver. De tip is om jouw verhaal op te schrijven alsof je het een klant uitlegt. Gebruik voorbeelden, houd het eenvoudig en verwijs voor hulp naar je bedrijf. Laat het artikel aan je buurman lezen en luister of het overkomt.

Stap 3: benader de pers en lokale media

Jouw artikel zet je natuurlijk op je website, je zet het aangeprezen middel of het onderwerp waar het over gaat centraal in de etalage en je bazuint het rond op de social media. Daarnaast bied je het aan de lokale pers aan. Mogelijk heb je de adressen van lokale correspondenten van de lokale en regionale kranten al. Anders heeft iemand van de winkeliersvereniging het wel. Veel huis-aan-huisbladen gaan er overigens toe over dat je zelf een bericht voor hun website kunt aanleveren. Onderzoek de mogelijkheden, want het is ook weer een extra mogelijkheid voor aandacht.

Grumpy kat

Tot slot: zorg voor een toepasselijke en goede foto bij je verhalen. Dat trekt minstens zo veel. Een plaatje is soms belangrijker dan een praatje.

Stap 4: geef een follow-up

Bij kranten en websites werken mensen. En net als jij en ik hebben ze het druk, begrijpen ze iets soms niet en zijn ze gevoelig voor contact en complimenten. Schroom dus niet een keer contact te zoeken met de redactie nadat je een bericht gestuurd hebt. Niet om ze de les te lezen, maar om te vragen hoe hij of zij het ervaren heeft. En meld tegelijk jouw volgende actie (want dat weet je ruim tevoren na deze column). Die follow-up moet je natuurlijk ook naar je klanten doen. Zet een fotoverslag op je website en in je bedrijf, en laat vaste klanten alsnog profiteren van een actie of aanbieding. Zo heb je vier keer per jaar een kans op nieuwe klanten. Ik hoop dat je ermee aan de slag gaat.

Voel je je er nog niet toe in staat? Of wil je een nog breder bereik dan de lokale of regionale pers? Neem dan contact op met Alex Osten of David Gribnau van Whitelabel PR voor een gratis telefonisch advies of betaalde hulp voor meer lokale en regionale exposure.


Alex OstenGastblogger: Alex Osten
Alex Osten is adviseur van Whitelabel PR. Whitelabel helpt brancheorganisaties en hun leden in het contact met klant, media en maatschappij. Hij werkte een aantal jaren in de detailhandel en werd in die tijd geboeid door de diversiteit en complexiteit van het omgaan met klanten. Zakelijk of joviaal? To the point of met omhaal? Feiten of emotie? Snel de deal sluiten of werken aan binding? Met zijn eigen bedrijf werkt hij ook voor overheden die met inwoners in contact willen komen.

 

Foto’s: Unsplash: Ben White, Kari Shea en Darren Coleshill