24 februari 2016 | Dossier:

Meer exposanten, goede sfeer, maar minder bezoekers op Anido 2016

Anido in Kortrijk

De Belgische vakbeurs Anido 2016 heeft de 19e editie afgesloten met 4.828 bezoekers. Na een sterke bezoekersstijging tijdens de vorige editie (+8,6% in 2014) betekende dit nu een lichte daling van 3,5%.

De beurs had in ieder geval de bezoekers veel te bieden. De 127 exposanten gaven een zeer representatief beeld van wat er op dit moment leeft en beweegt in de gezelschapsdierenbranche. De trend van de humanisering van de huisdieren was opnieuw sterk aanwezig: veel gezonde dierenvoedingsproducten met aandacht voor de samenstelling en de afkomst van de gebruikte ingrediënten, artisanale & verse producten en snacks. Verder waren er ook technologische snufjes te zien, allerlei accessoires en verzorgingsproducten om het comfort van het huisdier te maximaliseren en zelfs echte luxe artikelen zoals parfum voor honden.

In Dibevo-Vakblad nr. 3 (verschijnt 19 maart) komt Dibevo met een uitgebreide reportage over de Anido.

Anido in Kortrijk

NEW@ANIDO-awards 2016

Op de NEW@ANIDO stand konden bezoekers op zondag hun stem uitbrengen voor de beste noviteiten. De wedstrijd telde 49 ingeschreven producten. Voorwaarde om te kunnen deelnemen was dat de producten niet voor 1 september 2015 op de Belgische markt verschenen mochten zijn. Uit meer dan 700 stemmen kwamen de volgende winnaars.

In de categorie ‘voeding’ ging de 1e plaats naar Edgard & Cooper van Edgard & Cooper, ’s werelds eerste droge hondenvoeding gemaakt met 100% vers bereid vlees en geen vleesmeel. De 2de plaats was voor de Rizi van Vadigran, een rijstgebaseerde mix voor honden, zowel groot als klein, en van puppy tot senior. Op de 3de plaats eindigde de kattensnacks ‘Lara Little Monsters’. Een sterk visueel concept gebaseerd op humor en herkenbare kattentrekjes.

In de categorie ‘verzorging & accessoires’ ging de 1e plaats naar de Pawbo van Europepet, een slimme interactieve babysitter voor het huisdier. De 2de plaats was voor de Torus Bowl; een waterbak met geïntegreerde waterreservoir & auto-refill systeem. Op de derde plaats staat de Insect Body Guard van Holland Animal Care: het eerste hondenbed, kussen of deken dat vlooien, teken, luizen en mijten doodt.

Kijk voor meer info en afbeeldingen op de website van Anido.

Inspiratie voor ondernemers

Nieuw dit jaar waren de expertsessies met gratis advies voor ondernemers. Winkeliers konden er informatie inwinnen over o.a. hoe je beleving kan creëren in de winkel, hoe je van je klanten je ambassadeurs kunt maken, social media & online marketing, en de consument van de toekomst. De PowerPoint-sheets van deze presentaties zijn beschikbaar op de website van Anido.

Anido in Kortrijk