26 februari 2013 | Dossier:

Politiek aan zet bij bestrijding acquisitiefraudeurs

Handtekening spookfactuur

De rechtszaak van MKB-Nederland tegen Holland Internet Group en Telefoongids.com heeft vooralsnog niet geleid tot een algemene uitspraak die ondernemers beter beschermt tegen acquisitiefraudeurs. MKB-Nederland wil dat de politiek snel met een wettelijke regeling komt.

Oneerlijke handelspraktijken

Op slinkse wijze een handtekening van ondernemers ontfutselen, dat is waar acquisitiefraudeurs op uit zijn. Voordat je het weet heb je je krabbel gezet onder een meerjarig contract met een vaste maandelijkse betaling. Dergelijke praktijken zijn voor de wet niet strafbaar en dus blijft over dat je het samen moet uitvechten onder de noemer ‘oneerlijke handelspraktijken’.

Dit betekent dat je als gedupeerde aannemelijk moet maken dat er sprake is van een oneerlijke manier van zakendoen en aanvechten dat een overeenkomst niet rechtmatig tot stand is gekomen.

Een aantal van dit soort gevallen is inmiddels voorgelegd aan de rechter en deze onderschrijven allemaal het probleem van acquisitiefraude. Rechters leggen dan ook steeds strikter uit dat een overeenkomst zorgvuldig tot stand moet zijn gekomen. Ofwel: dat het de ondernemer duidelijk was waar hij zijn handtekening voor heeft gezet.

Rechtsbescherming

Dit was ook het uitgangspunt in de rechtszaak die MKB-Nederland heeft aangespannen tegen Holland Internet Group en Telefoongids.com. MKB-Nederland had de rechtbank gevraagd om mkb-ondernemers dezelfde bescherming tegen misleidende advertentieverkopers te bieden als consumenten, door de Wet op de Oneerlijke Handelspraktijken ook voor hen van toepassing te verklaren.

Maar daarvoor verwijst de rechter naar de wetgever die de wet daarop moet aanpassen. MKB-Nederland gaat deze vraag nu voorleggen aan minister Opstelten van Veiligheid en Justitie. Opstelten heeft eerder aangegeven dat hij de uitkomst van de rechtszaak van MKB-Nederland zou afwachten, voor hij een besluit zou nemen over uitbreiding van de rechtsbescherming van ondernemers.

Ondernemer in gelijk gesteld

De rechtbank oordeelde echter ook dat de ondernemer die in deze zaak ‘meeliep’ dezelfde bescherming toekomt als een consument. Telefoongids.com heeft zich in dit geval inderdaad schuldig gemaakt aan een oneerlijke handelspraktijk en kan volgens de rechter niet voldoende bewijzen dat het de ondernemer niet heeft misleid. De ondernemer hoeft de vordering van € 5.400 van Telefoongids.com dus niet te betalen.

Hulp nodig?

Dibevo waarschuwt haar leden regelmatig voor de gevaren van acquisitiefraude. Alleen al het afgelopen jaar werden meer dan 20 leden bijgestaan die te maken hadden met een vorm van acquisitiefraude. Bent u Dibevo-lid en slachtoffer van dit soort fraude? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op.