15 oktober 2014 | Dossier:

Sturen op cijfers met de Monitor dierenspeciaalzaken

Monitor dierenwinkels

Met de Monitor dierenspeciaalzaken kun je als dierenspeciaalzaak de prestaties van je bedrijf vergelijken met die van andere dierenspeciaalzaken. Daardoor kun je sturen op cijfers, een belangrijk voordeel bij het optimaliseren van je bedrijfsvoering. Iedereen die lid is van Dibevo kan en mag meedoen, ook ondernemers die niet geautomatiseerd zijn.

Inzicht in de markt: een belangrijk voordeel

Benchmark dierenwinkelsLijkt het je handig om elk kwartaal zichtbaar te krijgen wat er in ons land met de omzet van andere dierenspeciaalzaken gebeurt? Of bijvoorbeeld de omzet in hondenvoer, kattenbakvulling of papegaaienspeelgoed bij de collega’s in je regio groeit of daalt? Ten koste van welk ander product, en hoe komt dat? Belangrijke informatie die jou het ondernemen gemakkelijker kan maken, omdat deze gegevens inzicht bieden in wat er gebeurt in de markt waarin jouw bedrijf opereert.

Geen grote klok en niet te traceren

De instinctieve angst die sommige ondernemers hebben om omzetgegevens bekend te maken, is niet gegrond. Meewerken aan de Monitor dierenspeciaalzaken wil namelijk helemaal niet zeggen dat er iets aan de een of andere grote klok komt te hangen. Panteia, het onderzoeksbureau dat wij in de arm genomen hebben om dit project op poten te zetten, heeft zelfs een speciale geheimhoudingsverklaring getekend.

We begrijpen dat ondernemers in eerste instantie wat huiverig zijn om hun cijfers met ons te delen, maar iedereen kan er echt van uitgaan dat we zorgvuldig met de gegevens omgaan en dat niemand straks aan de hand van de uitkomsten, een individueel bedrijf kan traceren. Sterker nog: als wij zien dat gegevens te sterk verwijzen naar bepaalde ondernemers, zullen we ze niet gebruiken.

Wat hebben we van je nodig?

Het enige wat we van je nodig hebben is maandelijks een uitdraai van de cijfers, bijvoorbeeld aan de hand van je kassasysteem. Panteia verwerkt deze gegevens in de Monitor dierenspeciaalzaken. Je begrijpt: hoe meer bedrijven er meedoen, hoe duidelijker het inzicht is dat wij (en jullie) straks krijgen in de markt.