27 augustus 2013 | Dossier:

Uw zaak bevat meer obstakels dan u denkt

Dibevo biedt u namens Detailhandel Nederland gratis de brochure 'Alles Toegankelijk' aan.

Klanten met een lichamelijke of geestelijke beperking stuiten vaak op meer obstakels dan u denkt. De brochure ‘Alles Toegankelijk’ van Detailhandel Nederland bevat handige tips waarmee u zich goed kunt voorbereiden op deze groep mensen, zodat u hen beter kunt bedienen én aan u binden.

15% van de Nederlanders

Zeker 15% van alle Nederlanders heeft één of meerdere beperkingen. Het gaat niet alleen om mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking. Ook mensen met niet-aangeboren hersenletsel of bijvoorbeeld een psychiatrische stoornis, bij wie aan de buitenkant niets te zien is, horen hierbij. De brochure helpt winkeliers hun producten en diensten toegankelijk te maken voor deze groep klanten.

Wat u als winkelier kunt doen

In de dierenspeciaalzaak een zak voer van 15 kg optillen, pinnen bij de kassa of een kattenbak pakken die hoog in het schap staat. Eenvoudige handelingen die voor mensen met een beperking een enorm obstakel kunnen zijn. De brochure vermeldt problemen waar mensen met een beperking soms letterlijk tegenaan lopen. Smalle doorgangen vormen een obstakel voor rolstoelgebruikers, slechtzienden hebben moeite met schriftelijke productinformatie en slechthorenden ondervinden hinder van achtergrondgeluiden. Winkeliers die zich bewust zijn van deze knelpunten, kunnen ze goed ondervangen. De oplossingen liggen vaak voor de hand: begeleid de klant, vraag hoe u kunt helpen, kijk de klant aan en spreek duidelijk. De brochure bevat specifieke tips per doelgroep.

Tevreden klant = stijgende omzet

In de detailhandel valt winst te behalen door betere toegankelijkheid. Gastvrijheid is de kern. Met de juiste houding en kleine aanpassingen is dat eenvoudig te realiseren. Klanten die zich welkom voelen, komen terug. Dat geldt misschien nog wel meer voor mensen met een beperking. Zij zijn trouw en vertellen graag over hun ervaringen. Ze nemen anderen mee, blijven langer en komen vaak op minder drukke momenten.

VN-verdrag

Extra aandacht van ondernemers voor toegankelijke producten en diensten stemt overeen met het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap. Dit verdrag treedt in 2015 naar alle waarschijnlijkheid in werking. Mensen met een beperking krijgen daarmee meer (keuze)mogelijkheden om zonder belemmeringen mee te doen aan de samenleving.

VNO-NCW en MKB Nederland hebben een reactie gegeven op de consultatie over de concept wetsvoorstellen ter goedkeuring en uitvoering van het VN verdrag handicap. Verwacht wordt dat over ongeveer 3 maanden het definitieve wetsvoorstel openbaar wordt gemaakt. Detailhandel Nederland, waar Dibevo in participeert, blijft actief betrokken bij het verdere traject van het wetsvoorstel.

Download ‘Toegankelijkheid: winst voor iedereen!’