25 april 2012 | Dossier:

Verpakking komt tot leven via onzichtbare codes

Scannen van onzichtbare coded

De QR-code heeft alweer een opvolger: de onzichtbare watermerkcode. De technologie blijkt ideaal om verpakkingen interactief te maken.

Meerdere codes op één verpakking

Kindermerk Fred&Ed is een van de eerste Nederlandse fabrikanten die gebruikmaken van de nieuwe watermerktechnologie. Door een pak vlokkenhagel te scannen met een smartphone of tablet, komen Fred&Ed tot leven in een animatiefilmpje waarin ze iets grappigs of informatiefs vertellen. Het watermerk kan bijvoorbeeld in het oor van een van de figuurtjes verstopt zitten. In elke verpakking zitten meerdere codes verwerkt zodat Fed&Ed verschillende dingen kunnen vertellen.

Speciale app

De speciale Fred&Ed-app is gratis te downloaden voor Android en iPhone/iPad. De smartphone of tablet herkent de onzichtbare code op 10 tot 18 cm afstand van de verpakking en toont direct een animatiefilmpje. De link leidt dus niet eerst naar een website, maar speelt meteen een filmpje af.

Technologie

De technologie achter de onzichtbare watermerkcodes is ontwikkeld in de VS. Fred&Ed werken samen met Vignet 'D (onderdeel van Instore Digital Printing B.V.) die de watermerktechnologie in licentie heeft. Vignet'D ziet met deze technologie veel mogelijkheden voor fabrikanten om via verpakkingen interactief met consumenten te communiceren.

Bron en meer informatie: Verpakkingsmanagement