13 november 2014 | Dossier:

Voor alles een abonnement: ben jij er al klaar voor?

subsciption economy

Marian Bekkers - Kooplust.comAls paddenstoelen schieten ze uit de grond. De abonnementsservices. Je betaalt een aantal euro’s, en iedere maand staat de postbode met een pakketje voor de deur. Van kleding tot scheermesjes tot cocktails. Denk zo gek als je wilt, maar gegarandeerd dat iemand er een abonnement van maakt. Gastblogger Marian Bekkers zet 10 van deze services voor je op een rijtje.

1. Whimseybox

Voor al de knutselaars, frutselaars en DIY-ers onder ons: Whimseybox heeft het antwoord. Iedere 4 weken een knutselpakket met daarin alles wat je nodig hebt. En stap voor stap instructies natuurlijk.

2. Winecast

subsciption economy - voorbeeld 1Je vult een vragenlijstje in, drukt op “bestellen” en voila: iedere 4 weken ontvang je van Winecast 6 flessen wijn. Het Nederlandse Winecast werkt samen met sterren-sommeliers en stuurt je meteen een beschrijving van iedere wijn. Om indruk mee te maken aan de tafel. Nadat je jezelf te pletter hebt gedronken aan die wijnen, mag je Winecast vertellen wat je ervan vond. De volgende maand passen ze je pakket nog verder aan op je persoonlijke smaak.

3. Dollar Shave Club

Dollar Shave Club startte met maandelijkse scheermesjes. Ondertussen verkopen ze ook onder andere scheerschuim en toiletpapier. Beroemd en berucht zijn ze vooral vanwege hun promotievideo. Gemaakt voor een paar dollar, maar nu al meer dan 16 miljoen keer bekeken. De Nederlandse versie van dit concept is Boldking.

4. Deskbeers

Het is vrijdagmiddag 4 uur. Tijd voor de bedrijfsborrel. Maar waar blijft dat bier? Deskbeers helpt je. Iedere week bezorgen ze een pakket met nieuwe bieren, allemaal gevonden en gemaakt in eigen land (Engeland in dit geval).

5. Le Parcel

subsciption economy - voorbeeld 5 Mannen mogen dan misschien Dollar Shave Club hebben, voor vrouwen is er Le Parcel. Want ja, waarom bedacht niemand eerder om de producten die je iedere maand nodig hebt in abonnementsvorm te verkopen? Le Parcel leest het vrouwenbrein, want naast tampons zit er in het pakket ook chocolade en een ander verwencadeautje. Briljant.

6. Curated

Nog een Nederlands concept: Curated. Jij kiest waar je interesse ligt. Food, TV-series, design of literatuur bijvoorbeeld. Je betaalt 31 of 36 euro en ontvangt 1 keer per kwartaal je pakket. Wat er in zit? Geen idee. Dat kiezen de curatoren van Curated voor je. Een culinair trendwatcher of bekende blogger stopt iets in dat pakketje wat jij (volgens hem of haar) niet mag missen. Ieder kwartaal een nieuwe verrassing dus.

7. Pijon

subsciption economy - voorbeeld 7De zorg van iedere moeder. Je kind start met studeren en gaat op kamers wonen. Maar ja, eet ze dan wel goed? Zorgt hij wel voor zichzelf? Pijon brengt de oplossing. Een doos vol gezonde snacks, onmisbare huishoudartikelen en anders gezelligs. Het is nog wachten op de Nederlandse versie.

8. HelloFresh

HelloFresh daarentegen is wel een abonnementsservice die ook op onze bodem actief is. Zij sturen je iedere week een box met verse ingredienten en gezonde recepten. Nadenken over wat je moet eten, dagelijkse tripjes naar de supermarkt.. Niet meer nodig met HelloFresh. Het concept is een doorslaand succes, in 2 jaar tijd heeft de online boodschappenservice 81.000 abonnees aan zich gebonden.

9. BirchBox

subsciption economy - voorbeeld 9Birchbox is een van de meest succesvolle abonnementsservices. De leverancier van de beauty-box startte 3,5 jaar terug, heeft 800.000 abonnees en opende dit jaar haar eerste stenen winkel. (Denk er eens over na: 800.000 supertrouwe klanten. Kopen iedere maand. Vertrouwen je volledig. En dan een stenen winkel. Het zou een match made in heaven kunnen zijn). Iedere maand ontvangen de Birchbox-ers een box met samples van beautyproducten. Aangepast op een persoonlijk profiel, natuurlijk. Bevalt het monsterproduct? Dan koop je online of in de stenen winkel een volle fles shampoo of nieuwe lippenstift. Het Nederlandse ‘zusje’ heet Prettybox.

10. Doggie Lawn

En dan nog eentje in de categorie: neeeee, serieus?? In dit geval wel. The Subscription Economy denkt natuurlijk ook aan onze trouwe viervoeters. Doggie Lawn bezorgt daarom maandelijks een lapje gras waar je hond zijn behoefte op kan doen. Alleen de video al is goud waard.


En die 10… dat is slechts een tipje van de sluier. Want ja, er zijn natuurlijk ook abonnementen voor thee, koffie en snoep. Kunst. Vakantie in een doos. Alles voor een maandelijkse date-night met je partner. Of een Brobox met producten voor de echte man.

En jij?

Speelt jouw winkel al in op deze trend? Waarom biedt jij geen abonnementen aan je klant? Optie 1 is wachten tot iemand anders jouw klanten steelt die nu maandelijks boodschappen bij je doen. Optie 2 is zelf aan de slag gaan. Wie van jouw klanten wil nu niet iedere maand zo’n mooie en luxe box ontvangen…?


Exclusief voor Dibevo-leden: 10% korting op Winkelscan

Te veel retailers laten verkoopkansen liggen op hun eigen winkelvloer. Weet jij bijvoorbeeld wat de nummer-1-locatie is om klanten aan te zetten tot kopen? En focust je winkel zich echt voor de volle 100% op die klant? Speelt je inrichting optimaal in op dé cruciale koopprikkel? Het zijn punten die je direct op kunt pakken en geen grote investering vragen.

Dibevo helpt je graag met het in kaart brengen van die kansen die je met jouw bedrijf laat liggen. Daarvoor werken we samen met Marian Bekkers van Kooplust Retail Inspiratie & Advies. Dibevo-leden kunnen met een korting van 10% een Winkelscan uitvoeren. Samen met jou maakt Kooplust dan een actieplan dat je de volgende dag al extra omzet oplevert.

Wil je een Winkelscan aanvragen? Bel ons dan op 033-4550433 of stuur een e-mail naar info@dibevo.nl.