02 april 2014 | Dossier:

Websites MKB-bedrijven vaak slecht vindbaar

MKB-bedrijven slecht vindbaar op internet

Ondernemers in het MKB benutten de mogelijkheden om online vindbaar te zijn nog veel te weinig. 25% van de websites van MKB’ers is ouder dan vijf jaar en 57% is niet geoptimaliseerd voor zoekmachines of mobiele applicaties. Met als gevolg dat deze sites slecht vindbaar zijn. Dat blijkt uit de tweede editie van de MKB Online Monitor, het halfjaarlijks onderzoek uitgevoerd door TNS Nipo in opdracht van DTG.

Professionelere aanpak

Uit de MKB Online Monitor van juli 2013 bleek dat 37% van het MKB binnen 2 jaar wilde investeren in een nieuwe website. Die trend zet door: nu zegt 47% zijn website te willen vervangen. Volgens DTG-directeur Erik Hoekstra is er ook een duidelijke verschuiving naar een professionelere aanpak. Van de ondernemers die de intentie hebben hun website te vervangen, geeft 38% aan de website uit te besteden aan een commerciële partij. Hoekstra: “Daarnaast zien we dat minder ondernemers ‘het neefje of een kennis’ vraagt om hun site te bouwen. Dat is nu nog maar 18% en uit de MKB Online Monitor blijkt dat dit in de komende 2 jaar verder zal dalen naar 11%.”

Online bedrijfsprofielen vaak onvolledig

Uit de MKB Online Monitor blijkt ook dat ondernemers nog weinig actief zijn met bedrijfsprofielen op bedrijvensites zoals detelefoongids.nl, LinkedIn en Facebook. Ook vinden ze het lastig een keuze te maken uit de verschillende internetplatforms.

Hoekstra: “Ondernemers zoeken advies en ondersteuning als het gaat om online vindbaarheid. Zij vinden het lastig een keuze te maken uit de verschillende platformen waarop ze gevonden kunnen worden door nieuwe klanten. Google Places wordt bijvoorbeeld nog maar door 7% van de ondernemers actief ingezet om online gevonden te worden. Terwijl bijna de helft (48%) van de Nederlanders via Google naar bedrijfsinformatie zoekt.”

Over de MKB Online Monitor

De MKB Online Monitor is in opdracht van DTG uitgevoerd door TNS Nipo onder meer dan 1.000 ondernemers in het MKB in de branches bouw, detailhandel, zorg, groothandel, Horeca, ICT, overige zakelijke dienstverlening en logistiek. De MKB Online Monitor werd in juli vorig jaar voor het eerst gepubliceerd. Het merendeel van de respondenten in het onderzoek heeft tussen de 1 en 10 medewerkers in dienst. Bedrijven uit alle provincies zijn vertegenwoordigd. Het onderzoek wordt twee keer per jaar uitgevoerd.