05 november 2012 | Dossier:

Webwinkel starten geen garantie voor succes

Webwinkel starten hoeft niet altijd uit te groeien tot een succes

“Een webwinkel starten is nog geen garantie voor succes,” waarschuwt de Kamer van Koophandel Zuidwest-Nederland. Dit jaar is een webwinkel naast een adviesbureau wederom het meest populair onder startende ondernemers. Een aanzienlijk deel gooit echter de handdoek weer in de ring. Enthousiaste nieuwe ondernemers moeten zich dan ook goed voorbereiden op de valkuilen.

Animo voor starten blijft hoog

Het starten van een bedrijf brengt steeds meer risico met zich mee. De economische vooruitzichten zijn niet geweldig en de concurrentie is enorm. Dit is ook terug te zien in het aantal starters in de eerste negen maanden van dit jaar: 5% minder dan in 2011.

“Weliswaar is sprake van een daling, maar we zien toch dat de animo voor starten hoog blijft,” constateert de KvK. “De drempel om een bedrijf te starten is laag en veel mensen zien ook in deze moeilijke tijden nog kansen. Daarnaast zien we ook een groep mensen dat kiest voor het zelfstandig ondernemerschap vanwege een onzekere toekomst op de arbeidsmarkt.

Tot slot zien we ook mensen starten naast hun baan in loondienst.” Negen van de tien nieuwe bedrijven is een eenmanszaak. Tegen de dalende trend in steeg het aantal nieuwe webwinkels met 4% tot 247. Een groot aantal webwinkels gaf er echter in dezelfde periode de brui aan: 146 (+19%). Het totaal aantal starters in West-Brabant daalde met 5% tot 3.732 (opheffingen: 2.871 (+13,5%). Landelijk daalde het aantal met 4%, om uit te komen op 104.600.

Onderscheidend zijn

Bijna zes van de tien webwinkels wordt door een vrouw gestart. De helft van deze vrouwen is jonger dan 35 jaar. Het meest populair is de webwinkel van mode en mode-accessoires. “Juist daar is de concurrentie enorm,” stelt de KvK.

“Alleen de webwinkel is dan ook geen garantie voor succes. Ook hier geldt: je moet onderscheidend zijn, niet alleen in het assortiment dat je biedt, maar bijvoorbeeld ook in je marketing en je service. Pas dan heb je een goede kans je doelgroep goed te bereiken en ook te binden. Veel mensen realiseren zich onvoldoende dat dit vaak andere competenties vereist dan ze zelf in huis hebben. Ook gaat er enorm veel energie en tijd in zitten voordat het resultaat zichtbaar is.”

Bron: persbericht Kamer van Koophandel Zuidwest-Nederland