12 maart 2013 | Dossier:

Willem-Alexander in uw campagne: mag dat?

Willem-Alexander en Máxima - koning, koningin

De aanstaande troonswisseling is voor veel bedrijven een prachtige gelegenheid om in te haken met een leuke actie. Met koning Willem in de hoofdrol natuurlijk. Maar let op: dat mag niet zomaar.

De RVD (Rijksvoorlichtingsdienst) laat er geen misverstand over bestaan wat wel en niet mag met foto's waarop leden van het koninklijk huis staan afgebeeld. De website van het koninklijk huis bevat weliswaar een uitgebreide portretgalerij van Beatrix, Willem-Alexander, Máxima en andere royalties, maar de foto’s uit deze galerij mag u alleen gebruiken voor niet-commerciële, educatieve doeleinden.

Het is niet toegestaan om de foto’s te gebruiken ‘als de (wijze van) openbaarmaking van de foto naar RVD-oordeel in strijd is met de Koninklijke waardigheid, of te beschouwen is als promotioneel gebruik, of gebruik met een commercieel of ideëel oogmerk’.

Wilt u toch een foto van bijvoorbeeld Willem-Alexander gebruiken voor promotioneel gebruik of commerciële doeleinden, dan is het raadzaam om daar eerst toestemming voor te vragen aan de RVD.

Bron: Marketing Rendement | foto © RVD