Twee seconden denk je: “Nee toch zeker!” en dan valt gelukkig het kwartje: het is een nepmail, zogenaamd van je bank, de Belastingdienst, KVK of MijnOverheid. De nieuwe werkelijkheid is dat fraudeurs kennelijk een cursus spelling hebben gevolgd en steeds betere e-mails opstellen. Dus het feit dat je een paar seconden met je ogen moet knipperen, betekent dat ook jij kwetsbaar bent voor phishing e-mails, zeker na een lange drukke dag. En zeker in de zomermaanden.
In de zomerperiode zijn fraudeurs namelijk extra actief. Juist in deze tijd slaan ze hun slag omdat de verantwoordelijke vaak afwezig is of omdat ondernemers om verschillende redenen vaak drukker en/of gehaaster zijn.
Alle waarschuwingen ten spijt: we staan elk jaar opnieuw Dibevo-leden bij die slachtoffer zijn van phishing en daarvan nare consequenties ondervinden. Het is een goede gewoonte om consequent het afzenderadres te controleren van e-mails van grote instanties. Stel dat je een bericht ontvangt van ABN AMRO, controleer dan of er in het afzenderadres écht abnamro.nl staat en bijvoorbeeld niet abnambro.nl of abnamromail.nl.
Ben jij oplichters te slim af?
Op Fraudehelpdesk staan verschillende quizzen waarmee je kunt testen in hoeverre je bestand bent tegen de trucjes van oplichters. Dit is ook goed om je medewerkers te laten doen!