23 september 2014 | Dossier:

7 tips om je klanten meer gemak te brengen

Help je klanten in de winkel

Marian Bekkers - Kooplust.com

Gemak is één van de belangrijkste aankoopprikkels. Of nee, maak dat maar dé belangrijkste prikkel. Want je kunt nog zo’n verleidelijke presentatie of actie hebben, maak je het ingewikkeld een product te vinden of kopen, dan haakt de klant af. Daarom vandaag: 7 tips om je klanten meer gemak te brengen.

1. Maak producten vindbaar

Denk je dat klanten jou naar een product vragen als ze het niet kunnen vinden? Vergeet het maar. 91% loopt linea recta de winkel uit. Dáááág klant. Dus hoe simpel het ook klinkt: maak je producten vindbaar. Zet producten uit je folder op je belangrijkste verkooplocaties. Producten op een display? Zet de voorraad er dan pal naast (en nee, dat is dus niet twee meter verderop).

2. Gebruik categorieën

Ons brein stopt informatie in vakjes. We hebben nou eenmaal een hokjesgeest. Het maakt het makkelijker de hoeveelheid informatie die op ons afgevuurd wordt te begrijpen. Onderzoek wijst uit dat consumenten het prettig vinden wanneer producten ingedeeld zijn in categorieën. Het zorgt ervoor dat we meer tevreden zijn over onze keuze (vooral wanneer de producten relatief onbekend voor ons zijn). Maak dus gebruik van die hokjesgeest. Deel je assortiment bijvoorbeeld op in producten voor een beginner, gevorderde of expert.

3. Benadruk gemak

Vertel je klanten hoe gemakkelijk het is een product bij jou te kopen. Gratis parkeren om de hoek? Vermeld het op je website. Garantieregeling? Duidelijk in je winkel laten zien. Niet doen: ruilen aan een lijst van voorwaarden hangen (en dit dan ook nog even benadrukken tijdens het winkelen). Daarmee help je het gevoel van gemak meteen om zeep.

4. Wees duidelijk

Je communicatiemateriaal. Het móet duidelijk zijn. Kristalhelder. Dat betekent: leesbaar, met prijs en een begrijpelijk aanbod. Consequentie als het niet duidelijk is? 63% van de consumenten verlaat de winkel indien ze geen prijs vinden. 43% als de prijs te klein is om te lezen. En 61% van je klanten verdwijnt als het aanbod vraagtekens oproept. Zoals de actie van dit zwembad bijvoorbeeld. De 12-bezoekenkaart levert je 14 bezoeken op voor de prijs van 10. Snap jij het?

Wees duidelijk

5. Creëer setverkoop

Je klant wil gewoon gezond eten en snel een maaltijd op tafel hebben. Dus wat doet Bilder & De Clerq? Die zetten de producten voor je maaltijd makkelijk bij elkaar en laat je alle ingrediënten aankopen voor 7 à 8 euro. Op en top gemak. Welke behoefte heeft jouw klant? En kun je een pakket maken wat precies inspeelt op die behoefte? Doen!

6. Benut de looprichting

Hoe loopt je klant door de winkel? Maak het gemakkelijk om je aanbod te zien. Communicatiemateriaal plaats je niet evenwijdig aan het gangpad, maar in een hoek van 90 graden. Precies zo dat het oog van je klant er meteen op valt.

7. Help je klanten

Alles wat je kan doen om je klanten een handje te helpen met het sjouwen van die producten: goed idee. Winkelmandjes zijn verplicht. Liefst nog met medewerkers die ze uitdelen in de winkel. (Kijk maar eens in een Disney-winkel. Het werkt.) En ja, die winkelmandjes gelden ook voor winkels met alleen vederlichte artikelen. Je wil namelijk dat consumenten te allen tijde een hand vrij hebben om nóg een product vast te pakken. En naast winkelmandjes? Thuisbezorging of helpen met het plaatsen van de boodschappen in de kofferbak bijvoorbeeld.


Gratis lezing met nóg meer tips op de Dibevo-Vakbeurs

En, heb je iets aan deze tips? Kom dan vooral naar de gratis lezing van Marian Bekkers op de Dibevo-Vakbeurs (5-7 oktober)!

Beeldmerk Dibevo-Vakbeurs


Exclusief voor Dibevo-leden: 10% korting op Winkelscan

Te veel retailers laten verkoopkansen liggen op hun eigen winkelvloer. Weet jij bijvoorbeeld wat de nummer-1-locatie is om klanten aan te zetten tot kopen? En focust je winkel zich echt voor de volle 100% op die klant? Speelt je inrichting optimaal in op dé cruciale koopprikkel? Het zijn punten die je direct op kunt pakken en geen grote investering vragen.

Dibevo helpt je graag met het in kaart brengen van die kansen die je met jouw bedrijf laat liggen. Daarvoor werken we samen met Marian Bekkers van Kooplust Retail Inspiratie & Advies. Dibevo-leden kunnen met een korting van 10% een Winkelscan uitvoeren. Samen met jou maakt Kooplust dan een actieplan dat je de volgende dag al extra omzet oplevert.

Wil je een Winkelscan aanvragen? Bel ons dan op 033-4550433 of stuur een e-mail naar info@dibevo.nl.