Adverteren op Facebook. Een nieuw(ere) manier om je bedrijf onder de aandacht te brengen bij je doelgroep. Er zijn bedrijven die er al mee experimenteren, en bedrijven die er nog nooit van hebben gehoord. Waar op die meetlat jij jezelf ook bevindt, gastblogger Marian Bekkers geeft je een aantal do’s & don’ts om mee aan de slag te gaan.
Even een stukje verduidelijking voor diegenen die nog nooit van Facebook Ads gehoord hebben: via Facebook Ads maak je advertenties die in de tijdlijn of in de rechterkolom van Facebook verschijnen.
Wat je daarvoor nodig hebt? Een Facebook pagina. En een beetje creativiteit in het maken van een advertentie. En een paar tips natuurlijk. Laten we beginnen met de don’ts.
DON’TS
1) Te veel tekst in je advertentie plaatsen
Advertenties met te veel tekst scoren niet op Facebook. Mensen hebben helemaal geen zin om uitgebreid de tijd te nemen voor je advertentie en jouw opstel door te lezen. Snel en simpel is het motto.
Mensen moeten in 1 oogopslag begrijpen waar je advertentie om draait. Je tekst beperk je dus zo veel mogelijk (hoe minder tekst, hoe beter). Overigens mag je ook in je afbeeldingen niet te veel tekst plaatsen. Bevat je afbeelding meer dan 20% tekst? Dan komt ‘ie niet door de advertentie-ballotage-commissie van Facebook. Even rekening mee houden dus.
2) Je hele budget opmaken aan één advertentie
Bij het maken van je advertentie krijg je een aantal opties voorgeschoteld. Je kunt je advertentie richten op mensen die je pagina volgen of vrienden van mensen die je pagina volgen. Je kunt je advertentie laten zien in de tijdlijn, of de rechterkolom. Op desktops of op mobiele apparaten. Nu moet je bij het maken van die advertentie wel iets in je achterhoofd houden.
Het is nooit slim om één advertentie te maken en daar je hele budget voor te gebruiken. Op die manier leer je namelijk nooit wat nu echt werkt. Spreid je budget over meerdere versies van 1 advertentie. Maak een advertentie die je alleen laat zien aan volgers van je pagina. Maak een nieuwe advertentie aan, die er hetzelfde uitziet als de eerste, maar die je richt op vrienden van volgers.
Wanneer je één advertentie maakt waarmee je beide groepen benaderd, kun je namelijk nooit zien in welke van die twee groepen jouw advertentie het meeste succes haalt. En als je dat niet weet, ben je misschien je geld op een totaal verkeerde manier aan het spenderen. Jij denkt dat je advertentie voor hondenriemen vooral geschikt is voor vrienden van volgers, maar wie weet scoort die advertentie veel meer verkoop wanneer je deze specifiek richt op alleen je volgers.
Test dit soort dingen door je budget te spreiden over meerdere versies van 1 advertentie. Zo leer je hoe je het beste resultaat boekt voor je investering. Test je advertentie apart op volgers en niet-volgers. Vergelijk de resultaten van je advertenties in de tijdlijn en in de rechterkolom. Meet of je advertentie beter scoort op een desktop en mobiele apparaten. Het helpt je om de volgende keer je geld nog beter te spenderen.
3) Vergeten je advertentie na te lezen
Een simpele tip, maar wel een hele belangrijke: lees altijd je advertentie goed door voordat je op publiceren klikt. Liefst ook nog door een tweede persoon. Je wil niet dat tientallen, honderden of zelfs duizenden mensen jouw advertentie met spelfouten voor hun ogen krijgen. Het komt onprofessioneel over en schaadt het imago van je bedrijf. Goed nalezen dus. (En geloof me, ik zou deze tip niet geven als het niet ont-zet-tend vaak voorkomt dat teksten in advertenties fouten bevatten).
Je campagne starten en daarna vergeten. Je advertentie plaatsen en vervolgens wachten tot klanten binnen lopen is geen goed idee. Het kan zijn dat je advertentie helemaal niet goed scoort. Dan ben je beter af om deze halverwege te stoppen dan de advertentie maar door te laten lopen en geld van je bankrekening af te laten snoepen. Zeker dagelijks checken dus en actie ondernemen waar nodig.
DO’S
1) Een afbeelding gebruiken in je advertentie
Gebruik altijd een afbeelding in je advertentie. Altijd. Afbeeldingen krijgen veel meer aandacht dan tekst. Maak je een advertentie zonder afbeelding, dan kun je nog beter dat advertentie-geld aan de kassa weggeven. Verras je in ieder geval die klant aan de toonbank eens.
2) Een budget instellen
Adverteren op Facebook kun je doen door middel van het instellen van een budget. En dat is een slim idee. Op die manier bepaal jij namelijk de grens van wat je uitgeeft. Vergeet je dat budget in te stellen, dan kan het zo maar zijn dat je bankrekening sneller leeg is dan je had gewild. Het instellen van een budget voorkomt ongewenste uitgaven. En het mooie van zo’n advertentie-budget op Facebook is dat je het zo groot en klein kan maken als je wilt. Wil je niet meer dan een paar euro kwijt zijn? Geen probleem. (Natuurlijk geldt wel dat je met een groter budget meer bereik en meer resultaat ziet. Maar klein starten is een mooi begin.)
3) Een ‘custom audience’ creëren
Facebook Ads laat je aangepaste doelgroepen maken. Dit zijn doelgroepen op basis van bijvoorbeeld je mailinglijst of je klantenbestand. Zo kun je jouw advertenties richten op je bestaande klanten of volgers, waarbij je ook aandacht creëert bij de mensen die je (nog) niet volgen via Facebook.
Ook een ‘lookalike’ audience is het proberen waard. Facebook creëert dan zelf een groep mensen die voldoet aan dezelfde eigenschappen als je huidige volgers, of je huidige mailinglijst. Zo’n lookalike doelgroep kan super-effectief zijn bij het verzamelen van nieuwe potentiële klanten.
Wil je de mogelijkheden van adverteren op Facebook wat verder uitpluizen? In je Facebook Account vind je in het rechtermenu het kopje ‘Pagina’s’ de mogelijkheid ‘Advertentie maken’. Ook onder het instellingenmenu (rechtsboven) vind je de optie ‘Advertentie maken’. Via die pagina maak je meteen een advertentie. Eerst even de helppagina van Facebook lezen helpt je ook verder.
Ben jij al gestart met adverteren op Facebook? Waarom wel of niet? En wat zijn jouw ervaringen als je al gestart bent? Ik hoor het graag van je!
Foto: JaysonPhotography / Shutterstock.com
Exclusief voor Dibevo-leden: 10% korting op Winkelscan
Te veel retailers laten verkoopkansen liggen op hun eigen winkelvloer. Weet jij bijvoorbeeld wat de nummer-1-locatie is om klanten aan te zetten tot kopen? En focust je winkel zich echt voor de volle 100% op die klant? Speelt je inrichting optimaal in op dé cruciale koopprikkel? Het zijn punten die je direct op kunt pakken en geen grote investering vragen.
Dibevo helpt je graag met het in kaart brengen van die kansen die je met jouw bedrijf laat liggen. Daarvoor werken we samen met Marian Bekkers van Kooplust Retail Inspiratie & Advies. Dibevo-leden kunnen met een korting van 10% een Winkelscan uitvoeren. Samen met jou maakt Kooplust dan een actieplan dat je de volgende dag al extra omzet oplevert.
Wil je een Winkelscan aanvragen? Bel ons dan op 033-4550433 of stuur een e-mail naar info@dibevo.nl.