Dacht je dat de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) al lastig was? Think again. Als het aan Brusselse beleidsmakers ligt, wordt ondernemen met persoonsgegevens nog ingewikkelder.
Een nieuw Europees privacykader, de e-privacy regulation (ePR) voor (online) direct marketing komt bóvenop de AVG. Het bedrijfsleven vindt dit onverstandig, want de AVG waarborgt ook bij nieuwe ontwikkelingen een zorgvuldige omgang met persoonsgegevens. Daarom vroeg een coalitie van vertegenwoordigers van het Europese bedrijfsleven vorige week in een brief aan de Europese Raad van Ministers om zeer terughoudend te zijn en geen extra wetgeving te maken over zaken die al in de AVG zijn geregeld.
Verschillen
De ePR is oorspronkelijk bedoeld om de vertrouwelijkheid van digitale communicatie te beschermen. De verordening botst echter met de AVG. In beide verordeningen verschillen bijvoorbeeld de juridische gronden om data te verwerken en om toestemming te vragen, waarschuwt de coalitie. Daarnaast zijn er dubbelingen. Zo wil de ePR de termijn bepalen waarbinnen bedrijven hun klanten marketing e-mails mogen sturen, terwijl de AVG dit al regelt.
Reikwijdte
De coalitie waarschuwt verder voor de potentiële reikwijdte van de nieuwe regels. Door de brede definitie van digitale communicatie raakt de ePR waarschijnlijk alle sectoren van de digitale economie: van digitale media tot autonome voertuigen en van medische apparatuur tot slimme industrie. In het beste geval leidt de verordening in al deze sectoren tot extra regeldruk, maar in het ergste geval kunnen producten en diensten niet meer worden aangeboden. Dat zet een rem op innovatie en de ontwikkeling van de digitale economie.
Verder bouwen
De coalitie benadrukt dat vertrouwelijke digitale communicatie beschermd moet worden. De brief roept de EU-lidstaten wel op om het huidige voorstel zorgvuldig te behandelen en geen overhaast besluit te nemen. De ePR moet zo veel mogelijk verder bouwen op de stevige basis voor gegevensbescherming die er met de AVG is gelegd.
Ook Dibevo zit bovenop deze ontwikkeling en probeert met alle middelen te voorkomen dat er weer iets ingewikkelds voor ondernemers uitrolt.
Foto: Convert GDPR