Bent u klant bij Deutsche Bank en heeft u het verzoek gekregen om naar een andere bank over te stappen? Maak gebruik van de standaard bezwaarbrief zodat de bank weet dat u niet vrijblijvend akkoord gaat met de overgang.
Wat eraan vooraf ging
In 2010 is een aantal onderdelen van ABN-AMRO overgenomen door Deutsche Bank. Het ging om HBU, dertien kantoren die zich op het midden- en kleinbedrijf richten, IFN Finance en twee zakelijke kantoren in Amsterdam en Eindhoven. Maar liefst 34.000 klanten maakten daardoor noodgedwongen een overstap naar Deutsche Bank.
Daarna regende het klachten over zaken als de dienstverlening, problemen bij internetbankieren, de voorwaarden, het verlies van gegevens en het geen gebruik kunnen maken van iDEAL.
Weg met de klant
In plaats van de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren, wil Deutsche Bank dat de overgebleven groep van 18.000 klanten zo snel mogelijk het veld ruimt. Veel klanten ontvingen in april 2013 een opzeggingsbrief met het verzoek om over te stappen naar een andere bank. Maar overstappen is niet zo gemakkelijk als het lijkt. Rekeninghouders kunnen te maken krijgen met boeterentes en andere administratieve lasten.
Als u een opzeggingsbrief heeft ontvangen van Deutsche Bank, is het zaak dat u deze niet zomaar voor kennisgeving aanneemt. De bank zou dat kunnen uitleggen als een stilzwijgende aanvaarding van de opzegging. Met alle juridische gevolgen van dien.
Maak bezwaar tegen de opzegging
Detailhandel Nederland heeft een model bezwaarbrief laten opstellen waarmee u Deutsche Bank kunt laten weten dat u in ieder geval niet vrijblijvend akkoord gaan met de overgang. Deze brief is een leidraad: u dient hem dus nog toe te spitsen op uw individuele situatie.
Foto: Daria Schulte