Branchevervaging. Het is een trend die meer en meer te zien is in de retailbranche. En het beperkt zich al lang niet meer tot Kruidvat die een laptop verkoopt. Nee, er is heel wat meer creativiteit te zien dan dat.
Wat is branchevervaging?
Branchevervaging is het mixen van verschillende assortimenten. En wel op zo’n manier dat het eigenlijk helemaal niet meer duidelijk is in wat voor winkel je binnen stapt. Is het een kledingwinkel? Een bar? Of toch een fietsenhandel?
Branchevervaging is tegenwoordig meer dan lukraak in een hoekje van je winkel een ander assortiment neer te zetten. In nieuwe concepten is branchevervaging overal verweven: in de uitgekookte indeling van de winkel, in presentaties, in evenementen, in marketing…. Kortom, wil je het goed doen, dan is het meer dan een pak luiers in de bouwmarkt neerzetten (zoals Gamma onlangs deed).
Waarom is branchevervaging een belangrijke trend?
De laatste jaren zien we vooral veel branchevervaging tussen retail en horeca. Stap een nieuwe winkel binnen en de kans is groot dat ze een koffiehoek, relaxplek of complete bar hebben staan. Of het nu Piet Zoomers, Hutspot of Van Gils is.
Voor veel winkels is het simpelweg een manier om hun klanten langer in de winkel te houden. Want een klant die nog een kopje koffie neemt en wat langer rondslentert? Grote kans dat die consument ook meer koopt.
Een andere belangrijke reden voor de trend van branchevervaging is dat winkels zich meer en meer richten op een bepaalde doelgroep of lifestyle, en niet op product. Voor die doelgroep of lifestyle biedt de winkel alles aan: van meubels tot kleding tot schoenen en kunst.
Wil je branchevervaging in de praktijk bekijken? Ik geef je vast 3 tips van concepten die je niet mag missen.
Branchevervaging mustvisit #1: Wasbar
Wasserette, kapsalon en café. Dat is Wasbar in Gent (en tegenwoordig ook in Antwerpen en Kortrijk). Bij een wasserette denk je misschien aan een kaal, kil hok met wasmachines en til-licht. Vergeet dat maar bij Wasbar. Het is alsof je een gezellige huiskamer binnen stapt. Een warme houten vloer, schilderijtjes aan de muur en vrolijk gekleurde tegeltjes aan de bar.
Terwijl je was draait, klets je bij met je vrienden of laat je je kapsel stylen. En mocht dat nog niet genoeg zijn, dan ga je gewoon op één van de thema-dagen die Wasbar organiseert. Dan geniet je ook nog van een live-band, gratis BBQ of fröbel-workshop. Vast een digitaal bezoekje brengen? Dat kan met onderstaande video.
Branchevervaging mustvisit #2: Lola bikes & coffee
Lola Bikes & Coffee in Den Haag is een fietsenwinkel en espressobar. Oprichters Arthur en Reinier wilden van Lola een plek maken waar verhalen worden gedeeld. Verhalen over de oorsprong van hun producten, want al die massa-productie en hap-snap consumptie is niet hun ding.
Ruim baan daarom voor het ambacht van fietsen maken. Niks geen fietsenstalling dus op de vloer van Lola Bikes & Coffee. Een kunstgalerie, noemen ze het zelf.
En je eigen fiets-verhalen en ervaringen delen? (Of gewoon achter je laptop wat werk verzetten of een boek lezen.) Dat doe je dan natuurlijk onder het genot van een kopje espresso.
Branchevervaging mustvisit #3: Connections travel store
Het reisbureau is dood, zou je misschien zeggen. Wie gaat er nu nog naar zo’n stoffige reiswinkel, terwijl je de foto’s van de vakantiebestemming makkelijker en beter ziet op je eigen tablet?
Helemaal mee eens. Het traditionele reisbureau heeft naar mijn idee zijn piek al lang achter zich liggen. Maar… met een nieuwe insteek zou een bezoekje zo maar weer de moeite waard kunnen zijn.
Bezoek Connections Travel Store in Antwerpen maar eens. Je boekt er je reis, en zoekt er meteen je hele vakantie-outfit bij elkaar. En natuurlijk je reisgids, insectenspray en verrekijker.
Via interactieve schermen in de winkel blijf je op de hoogte van de temperatuur van je vakantiebestemming en zie je bijvoorbeeld tweets van reizigers. Onderstaand filmpje toont daar wat meer over:
Branchevervaging: een verplichting?
Wat betekent die trend van branchevervaging nu voor jouw winkel? Moet je andere assortimenten aan gaan bieden?
Nee. Het hoeft niet. Er zijn namelijk meerdere trends zichtbaar. Branchevervaging is niet de enige trend. De tegentrend van gespecialiseerde niche-concepten is bijvoorbeeld ook zichtbaar.
Wat dan het beste bij jouw winkel past? Waar de kansen liggen? Dat is voor iedere winkel anders. Wil je eens sparren over wat voor jouw winkel de beste richting is om te volgen, neem dan gerust eens contact met me op via Dibevo.
Foto: filmstill uit video over Wasbar
Exclusief voor Dibevo-leden: 10% korting op Winkelscan
Te veel retailers laten verkoopkansen liggen op hun eigen winkelvloer. Weet jij bijvoorbeeld wat de nummer-1-locatie is om klanten aan te zetten tot kopen? En focust je winkel zich echt voor de volle 100% op die klant? Speelt je inrichting optimaal in op dé cruciale koopprikkel? Het zijn punten die je direct op kunt pakken en geen grote investering vragen.
Dibevo helpt je graag met het in kaart brengen van die kansen die je met jouw bedrijf laat liggen. Daarvoor werken we samen met Marian Bekkers van Kooplust Retail Inspiratie & Advies. Dibevo-leden kunnen met een korting van 10% een Winkelscan uitvoeren. Samen met jou maakt Kooplust dan een actieplan dat je de volgende dag al extra omzet oplevert.
Wil je een Winkelscan aanvragen? Bel ons dan op 033-4550433 of stuur een e-mail naar info@dibevo.nl.