19 maart 2020 | Dossier: Marktinformatie

Coronavirus en internationaal zakendoen

De uitbraak van het coronavirus heeft gevolgen voor leden-groothandel en -fabrikanten die internationaal zakendoen. Op 19 maart zijn we op deze pagina gestart met een een chronologisch overzicht van internationale ontwikkelingen van de laatste dagen. Inmiddels is die geactualiseerde informatie verkrijgbaar via de NVWA en RVO, dus we sluiten dit overzicht.

Corona en internationaal zakendoen

23 maart

Roemenie

Vanaf gisteren gelden er strengere maatregelen in Roemenië, waaronder instelling avondklok en gesloten grenzen voor buitenlanders. De maatregel voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton geldt nu ook voor voertuigen van meer dan 2,4 ton: bestuurders van alle vrachtwagens (dus ook diertransporten) met een maximaal toegestane capaciteit van meer dan 2,4 ton hebben (naast de gebruikelijke documenten zoals gezondheidsverklaringen) aan de grens de verplichting om individuele beschermingsmiddelen bij zich te hebben en te dragen. Het gaat dan om ontsmettingsmiddel, handschoenen, gezichtsmaskers en documenten die de route naar de bestemming bevestigen.

Koeweit

De overheid in Koeweit is gesloten tot 12 april. Ze zijn ook niet bereikbaar voor markttoegangsvraagstukken. De importen verlopen echter soepel en de vraag naar (buitenlands) groente en fruit is (zoals altijd) groot.

Singapore

Sinds vandaag sluit Singapore volledig zijn grenzen voor iedereen die het land in wil of voor mensen die via Singapore ergens anders heen willen reizen.

Toen de overheid op 7 februari Disease Outbreak Response System Condition (DORSCON) naar oranje zette, gingen consumenten in paniek inslaan. Toen Maleisië vorige week aankondigde zijn grenzen te sluiten gebeurde hetzelfde waardoor supermarkten weer met lege schappen kwamen te zitten. Niet kort daarna gaf de overheid aan dat voedsel en andere essentiële producten wel nog gewoon geïmporteerd konden worden vanuit Maleisië.
Singapore is voor meer dan 90% afhankelijk is van geïmporteerd voedsel. De overheid zegt voedsel te kunnen garanderen voor zijn inwoners (voor langere tijd).

De horeca heeft het moeilijk en veel restaurants sluiten. Daar waar de horeca wel open is moeten restaurants zorgen dat mensen niet dichter dan 1 meter van elkaar af zitten. Bezorgservices zien een duidelijke piek in hun omzet doordat mensen thuis blijven. Zo zag supermarktketen RedMart zijn aantal bestellingen met 300% toenemen, waardoor levermomenten schaars werden.

Maleisië

Malaysian government enforced the Movement Control Order (MCO) effective from 18th – 31st March 2020 due to the Covid19. This involves closure of all government and private entities excluding those that are in essential goods and services industries meant for domestic consumption/ use. Pharmacies, supermarkets, selected public markets, grocery stores and convenience stores selling everyday necessities, along with the supporting and related industries in the up streams and down streams, including imports, such as agriculture, veterinary,  aquaculture, food & medical equipment processing, transportation & logistics and ports are among those that are exempted from closure.

On March 19th, The Malaysian Ministry of Plantation Industries announced that in view of the MCO will have significant implications for the plantation and commodity sectors, especially oil palm and rubber small holder farmers, the Ministry allows:

  • the harvesting and processing of oil palm fresh fruit bunches for production of cooking oil to meet local market requirements,
  • rubber tapping activities for the purpose of supplying raw materials for the production of medical equipment products such as gloves and catheters, and
  • the activity of the timber sector to operate in order to fulfill the existing contracts 

Scandinavië

Uitgangspunt van beleid: goederenverkeer en bedrijfsleven (waar afstand houden mogelijk is) zo veel mogelijk ruimte geven om te functioneren.
Noorwegen verlengt verblijfsvergunningen voor buitenlandse werknemers (o.a. van belang voor de landbouw).
Denemarken: nog steeds soms files bij grensovergangen DE – DK, maar nu redelijk beperkt omdat personen verkeer gescheiden van vrachtverkeer gecontroleerd wordt.

Japan

  • PM Abe says for first time that postponing Tokyo Olympics is an option
  • Japan to ask travelers from U.S. to self-quarantine for 14 days
  • MAFF decided to call back 2 Japanese inspectors in Aalsmeer to Japan; Trade of vegetables and flowers will continue. A solution for flower bulbs is under discussion (to avoid post-entry quarantine in Japan). 

Hungarije

On Monday, Hungarian parliament should decide to prolong the state of emergency until further notice (no time limit). It would mean government can rule by decree indefinitely without involvement of the parliament. Labor-intensive sectors will be in trouble with the commencing of the spring agricultural works season. In Hungary, usually lots of guest workers from Ukraine and Transylvania are employed in the labor-intensive sectors like horticulture and animal husbandry.

  • Transportation still a priority. In sheep & mutton, due to governmental measures, export slowly restarted to EU countries, and is improving
  • Spring works started in agriculture. Input materials like plant protection active substances, primarily from China, are delayed and there is an extra pressure on supply because producers are stockpiling if they can. There is also a need for seeds, and for plant cultivation, the undisrupted supply of products, packaging materials, machinery spare parts, for animal husbandry, animal feed and veterinary materials are cardinal.
  • Broiler Chicken Alliance: Issues with chicken meat shortages will end next week. Production and supply are continuous but demand doubled since the beginning of the crisis. On average, prices only went up by 5-8% (Except in isolated cases) 

Border issues  over the weekend

  • RO-HU: news broke on Saturday on a circa 35 km queue of trucks on M43 at Csanádpalota. RO MFA asked for the opening of another additional BCPs (Borș, Cenad and Nădlac 1.), but no decision is known yet
  • AT-HU: 30 km queue on Saturday on Aurstrian A4 motorway up until Bruck/Leitha exit due to a temporary closure of Hegyeshalom BCP until Saturday 6 am. A ’humanitarian orridor for RO, BG, UA and MD citizens was provided. The temporary closure could have impacted cargo transports.
  • SK-HU: 30km wide zone is waived from the closure for work commute. 

Hungarian ministry of foreign affairs and trade issued the following information note on freight traffic and transit traffic:

  • The decision that allows freight traffic crossing through Hungary unhindered, but under strict oversight, ensures the continuous supply of the Hungarian people.
  • Those freight carriers that are bound for Hungary, bringing goods to the Hungarian people, play a crucial role.
  • Freight carriers with the destination beyond Hungary may enter, but under strict safety conditions, and are only allowed to use highway routes and fuel stations designated for this purpose. This is allowed continuously.
  • Regarding foreign citizens wishing to enter Hungary from Austria and Slovenia, citizens of the neighboring countries and Bulgaria may also transit through Hungary. The condition of their entry is the assurance of the exit, which means we require an approval from the neighboring countries to admit the people wishing transit through Hungary. Citizens of the countries concerned can use the designated transit corridors from 9 PM to 5 AM.

Serbia

  • Border crossings open only for freight traffic. Still the same crossings as mentioned in ABB article.
  • Border crossings Serbia-Kosovo not functioning properly due to complicated trade and political issues between the two entities. To be discussed in the coming week.
  • MOA Serbia introduced on line licensing for field works (spring seasonal works for fruits/veggie/animal husbandry/bee keeping)

Bosnië en Herzegovina

Bosnia and Herzegovina opened border crossings for freight traffic:

  • towards Montenegro: Klobuk,
  • towards Serbia:  Vardište, Karakaj and Rača were opened
  • towards Croatia: Šamac, Gradiška and Bijača.

The situation changes and it should be checked with authorities what is the latest situation. This means that Western Balkan has “green corridor” open as announced at the meeting of Custom Ministers of CEFTA. There is no CEFTA decision on this issue but each country individually allowed freight traffic.

 

22 maart

Colombia

Woensdag 24 maart lock down in  Colombia, voorlopig tot 13 april (net na semana santa, waarin normaliter iedereen op reis gaat) Essentiele diensten blijven doorgaan, zoals ook begrijp ik nog steeds zeevracht.

Rwanda

Vrijdagavond 20 maart is voorlopig de laatste vlucht vanuit Kigali naar Amsterdam vertrokken. De komende 30 dagen is het vliegveld gesloten voor passagiers. Cargo-vluchten kunnen wel landen, maar gezien de grote vraag naar cargo-vluchten is het de vraag of Rwanda kan worden aangedaan. Op dit moment wordt bekeken of cargo (rozen en groenten) met een truck naar Nairobi kunnen.

Uganda

Op 22, 23 en 25 maart zullen er nog KLM vluchten naar Kampala vliegen. Daarna is het onduidelijk of er nog vluchten komen, en of bloemen en stekken het land nog kunnen verlaten.

Myanmar

A new ‘obstacle for trade’ is that the Japanese owner of indispensable cooling facilities for all sorts of agricultural perishables in the port of Yangon went back to Japan and closed all facilities for the time being.

Rusland

“The Federal Veterinary and Phytosanitary Surveillance Service (Rosselkhoznadzor) simplifies the procedure for processing batches of animal and vegetable products imported into Russia to prevent a disruption in the supply of plant and animal products. Registration of goods controlled by the Rosselkhoznadzor will be carried out according to copies of veterinary and phytosanitary accompanying documents. All the necessary measures to confirm the authenticity of these documents will be taken together with competent services of other countries”.

Qatar

Zojuist ontvingen wij het volgende bericht van de Ports Health and Food Control Section, Ministry of public health in Qatar aangaan de covid19-verklaring waar afgelopen week sprake van leek te zijn, vanaf 25 maart:
 
Any institutions/organisations/companies that is responsible for the consignment is able to provide the attestation about the concerned consignments are only the ones shipped from the country of origin on the 25/03/2020 onwards. There is no template that we can provide. The concerned consignments are only the ones shipped from the country of origin on the 25/03/2020 onwards.’
“We prefer attestation from the competent authority but we will accept attestation from the supplier or shipping agent”.

Hongarije – Roemenie

De Hongaarse maatregel om de doorvoer van goederen via één enkele grenspost met Roemenië, (Nădlac 2), te beperken, is ontoereikend gebleken en heeft aanzienlijke knelpunten veroorzaakt. Op 20/03/2020 heeft Roemenië de Hongaarse autoriteiten officieel verzocht om  voor vrachtvervoerders van of naar Roemenië nog 3 extra grensovergangen te openen in Borș, Cenad en Nădlac 1. Inclusief de al open grenspost Nădlac 2 komt dan het totaal aan grensovergangen die gepasseerd kunnen worden op 4.

Algerije

With the COVID-19 situation, the potato price increased 100% and even up to 200% on the retail markets after the President's speech on 17 March. The Ministry of Agriculture released 1400 tons of stored potato in 8 different states, sold at the regular price. Since Wednesday, the prices of vegetables increased on the retail market up to 100%. The President instructed the Ministry of Finance to facilitate customs clearance measures for imported food products and to speed up the related banking procedures.

Frankrijk

Gisteren ontstond er onzekerheid over het vervoer naar Frankrijk. De landbouwraad meldt dat twee chauffeurs in de cabine zijn toegestaan en dat een gezondheidscertificaat niet nodig is. Als ze zo’n certificaat hebben dan is dat beter ( « Vous pouvez être à deux dans la cabine et un certificat de santé n'est pas exigé. S'ils en ont un, c'est mieux. ».  Frankrijk heeft een vergelijkbare regeling als Nederland t.b.v. optimale verkeersdoorstroming en toeleveranties. Hieronder het volledig voorschrift:
 
Besluit voor aanpassing rijtijden goederenvervoer over de weg
 
Artikel 1
Voor het onder de verordening (EG) nr. 561/2006 van 15 maart 2006 vallende goederenvervoer over de weg gelden, in afwijking van artikel 6 van die verordening, de volgende tijdelijke wijzigingen :
1.    Verhoging van de dagelijkse rijtijdlimiet, tot maximaal 10 uur per dag of twee keer per week 11 uur per dag;
2.    Verhoging van de wekelijkse rijtijdlimiet, tot maximaal 60 uur per week en 102 uur gedurende twee opeenvolgende weken, op voorwaarde dat deze verhogingen in overeenstemming zijn met de wettelijke en reglementaire bepalingen inzake rij- en rusttijden die van toepassing zijn op chauffeurs.
 
Artikel 2
De in artikel 1 bedoelde wijzigingen worden toegestaan voor een periode van 30 dagen.
 
Artikel 3
De in artikel 1 bedoelde wijzigingen gelden zijn van toepassing op nationaal en internationaal goederenvervoer.
 
Rijtijden: Artikel 1
De rijverboden voor vrachtwagens met een maximaal toegestaan totaalgewicht van meer dan 7,5 ton, zoals bepaald in de artikelen 1, 2 en 3 van het besluit van 2 maart 2015 met betrekking tot het rijverbod van vrachtwagens in bepaalde periodes, worden opgeheven.
 
Artikel 2
De bepalingen van dit besluit zijn van toepassing tot en met 20 april 2020. Hoewel dit niet in het besluit is opgenomen, heeft het Franse ministerie verzekerd dat deze maatregel ook van toepassing is op internationaal vervoer.
Besluit van 19 maart 2020 met betrekking tot diverse maatregelen ter bestrijding van de verspreiding van het covid-19-virus. De bepalingen met betrekking tot het goederenvervoer over de weg staan in 7 ter II van dit besluit.
 
II.- Voor het uitvoeren van het goederenvervoer, moeten de op nationaal niveau vastgestelde maatregelen inzake hygiëne en sociale afstand (social distancing), de zogenaamde "barrières", in acht worden genomen door vrachtwagenchauffeurs en het personeel bij laad- en losplaatsen. Wanneer laad- of losplaatsen niet zijn voorzien van een watervoorziening, moeten deze plaatsen worden voorzien van hydroalcoholische gel.
De vrachtwagen moet zijn uitgerust met een zeep- en watervoorraad en wegwerpdoekjes of hydroalcoholische gel.
Wanneer de in de eerste alinea bedoelde maatregelen worden nageleefd, mag de toegang van een vrachtwagenchauffeur tot een laad- of losplaats met inbegrip van een mogelijk aanwezige watervoorziening niet worden geweigerd om gezondheidsredenen die verband houden met de Covid-19-epidemie.
Het overhandigen en ondertekenen van de vervoersdocumenten gebeurt zonder contact tussen personen.
De levering geschiedt op de door de opdrachtgever aangewezen en op het vervoersdocument vermelde plaats.
In het geval van thuisbezorging laten de chauffeurs, na communicatie met de geadresseerde of zijn vertegenwoordiger, de pakketten voor de deur achter met behulp van alternatieve methoden die de correcte aflevering bevestigen en waarbij de handtekening van de geadresseerde niet nodig is.
De ondertekening van een document door de geadresseerde of zijn vertegenwoordiger kan op geen enkele wijze worden vereist.
Tenzij een klacht wordt ingediend, op welke manier dan ook inclusief langs elektronische weg, uiterlijk voor het verstrijken van de contractueel overeengekomen termijn of, bij gebrek aan een contractuele bepaling, om 12 uur op de eerste werkdag na de afgifte van de goederen, wordt de levering geacht in overeenstemming te zijn met het contract.
Deze bepalingen zijn van openbare orde.
In aanvulling op hierboven genoemde ‘Besluit tot opheffing van rijverboden voor vrachtwagens in bepaalde perioden, in het kader van de epidemisch crisis van het coronavirus ‘covid-19’: deze rijverboden hadden betrekking op zaterdagen en de dag voor feestdagen vanaf 22.00 uur en zondagen en feestdagen. Dit verbod is dus tijdelijk opgeheven t/m 20 april 2020.
Zie ook hier.
 

21 maart

Duitsland

De vrachtwagenfiles in Duitsland (tot 60km lang, met wachttijden tot 30 uur) voor de grens met Polen zijn opgelost. Bij de controles zijn ze aan Poolse zijde overgegaan tot vereenvoudigde procedures en ze geven prioriteit aan vrachtwagens.

De zorgen om de seizoensarbeiders duurt voort. Het Deutscher Bauernverband (werkgroep groente & fruit) vraagt de overheid o.a. om een tijdelijke opheffing van beperkingen op tijdelijke (verzekeringsvrije) aanstellingen en om maatregelen die het interessanter maken voor bijv. gepensioneerden, werklozen en asielzoekers om bij de teelt en oogst te helpen.

Picnic, Livery en REWE melden een zeer sterke omzetstijging (>70%) in online verkoop van levensmiddelen en leverdiensten van maaltijden. Dit segment maakte nog geen 1% van de totale omzet uit. Experts verwachten nu dat de Corona-crisis het koopgedrag van Duitsers ook op de lange termijn zal veranderen nu een grote groep ook oudere consumenten aan deze manier van boodschappen doen went.

Bloemenwinkels moeten sluiten, terwijl tuincentra open mogen blijven. De organisatie voor bloemisten (Fachverband Deutscher Floristen) lobbyt voor een eerlijkere concurrentie zodat ook bloemenwinkels open kunnen blijven.

Roemenie/Bulgarije

  • Blokkades Hongaars – Roemeense grens: de Roemeense overheid heeft aan Hongarije verzocht het aantal grensovergangen uit te breiden bij de plaatsen Bors, Cenad en Nădlac. Er is nu 1 doorgang en dat leidt tot veel problemen (wachttijden en blokkades).  Ook grensarbeiders uit beide landen komen zo in problemen. Op 19 april begint het Roemeense paasfeest (een week later dan in Nederland). President Iohannis heeft de Roemeense diaspora (totaal meer dan vier miljoen mensen) publiekelijk gevraagd om niet naar Roemenië te reizen.
  • Bulgarije: prijzen van aardappelen, wortels en uien 30-50% hoger

Verenigde Staten

De “futures” voor rundvee in de VS zijn sinds 1 januari 2020 met bijna een kwart gedaald. Dit is enerzijds het gevolg van het coronavirus maar ook de marktopening voor rundvlees uit Brazilië heeft daartoe bijgedragen. Het probleem lijkt niet de vraag te zijn, schappen in veel winkels zijn leeg, maar om het op tijd bij de consument te krijgen.

Mexico

Vanaf zaterdag 21/03 zal de grens tussen Mexico en de VS gesloten zijn voor niet-essentieel verkeer. Handel in landbouw- en voedselgoederen valt hier niet onder. Mexico exporteert jaarlijks ruim $11 mrd aan verse groenten en vers fruit naar de VS. De dalende peso (t.o.v. de USD) maakt de export van groente naar de VS aantrekkelijker.

Verenigd Koninkrijk

  • Cafés, pubs en restaurants moeten op last van de regering sluiten, net als nachtclubs, theaters, bioscopen, sportscholen en recreatiecentra. De maatregel wordt elke maand opnieuw bezien.
  • De regering gaat 80 procent van het salaris van niet-werkend personeel voor z’n rekening nemen, tot een maximum van 2.500 pond per maand, in eerste instantie voor een periode van 3 maanden. Dit wordt in het VK gezien als een kolossale interventie zonder precedent.
  • Bedrijven krijgen van de regering uitstel tot medio juni voor het betalen van BTW.
  • Meerdere supermarktketens hebben nu speciale openingstijden voor ouderen en kwetsbaren, versmallen hun assortiment en verlagen het aantal aanbiedingen. Aldi, Asda en Lidl zijn op zoek naar bij elkaar meer dan 16.000 vakkenvullers. Co-op maakt het makkelijker voor personeel uit de horeca om te solliciteren op liefst 5.000 vacatures voor winkelpersoneel. Tesco gaat in navolging van Morrisons kleinere leveranciers sneller betalen.
  • Zuivelverwerker Freshways verlaagt de prijs die zij boeren voor hun melk betaalt met 2 pence per liter en verlengt de betalingstermijn naar 45 dagen. Verkoop aan foodservice en hospitality is met 60 procent gedaald en het bedrijf vreest dat dit richting nul zal gaan.
  • Beurzen en evenementen sneuvelen vanzelfsprekend bij bosjes, inmiddels tot diep in juni. De fameuze Chelsea Flower Show (19-23 mei) wil een virtueel alternatief uitwerken.
  • De regering heeft, in de context van de sluiting van de scholen per 23/3, een reeks beroepsgroepen als kritiek aangemerkt voor de bestrijding van de coronacrisis, waaronder de gehele voedselleveringsketen. De kinderen van deze ‘key workers’ kunnen aanspraak blijven maken op onderwijs.
  • FPC, de brancheorganisatie voor de handel in groente, fruit en sierteeltproducten, bepleit (opnieuw) tijdelijke “light-touch, risk-based” plantgezondheidsinspecties voor import. Reden voor het verzoek is dat zendingen van bederfelijke producten worden vertraagd op hun reis naar het VK door lockdowns en personeelstekorten elders. Ook vinden nagezonden originele certificaten hun weg naar de eindbestemming niet of te laat. FPC wil dat de vereiste om originele certificaten te overleggen (direct of nagestuurd) vervalt, waardoor aan de grens meer zendingen direct vrijgegeven kunnen worden.

Japan

Regering Abe besluit landelijke sluiting van scholen niet te verlengen en laat dit aan lokale autoriteiten over. Scholen Laag-risico gebieden gaan daarmee op 6/7 april weer open. Japan lijkt Corona virus voorzichtig onder controle te hebben - al waarschuwen experts dat gestage uitbreiding nog steeds mogelijk is.

Myanmar

Trade with China seems to pick up again. Seed companies are facing a lockdown in many SE-Asian countries, and are seeking dialogue with Governments to propose "Green Lane" solutions. Dept. of Agriculture in Myanmar promised to further ease the import of plant propagation materials from NL for 15 new groups of plants, flowers and fruits.

20 maart

Polen

  • Op vrijdag 20 maart waren er geen wachttijden meer voor de interne grensposten van Polen, dus met Duitsland, Tsjechië en Slowakije. Ook zijn er geen restricties meer voor diertransporten naar en door Polen. https://www.agroberichtenbuitenland.nl/actueel/nieuws/2020/03/16/qa-for-companies-covid-19-measures-poland  (“extra openstellen grenzen, geen sanitaire kaarten meer die ingevuld moeten worden, alle gestrande mensen weg (er zijn Balten in colonne door Polen weggevoerd die gestrand waren aan de DTL-PL grens) en ongetwijfeld ook even voorzichtigheid met aantallen transporten. We krijgen vandaag ook geen paniek telefoontjes meer, dus zal hopelijk nu ook echt goed blijven gaan”.
  • Polen kijkt naar de mogelijkheid om werkvisa van Oekraïners te verlengen na een verzoek van werkgevers uit ook de landbouwsector hiervoor. Polen is voor een groot deel afhankelijk van seizoenarbeiders uit Oekraïne. De maatregel zal waarschijnlijk onderdeel zijn van het economisch steunpakket van ca € 46 mld dat deze week werd aangekondigd. Volgens een voorzichtige schatting werken 1,2 mln Oekraïners in Polen, vooral op basis van een roulatiesysteem i.v.m. 3-maanden visum.
  • De landbouwsector is voor het overige erg kritisch op het aangekondigde steunpakket omdat specifieke steun voor de agrosector ontbreekt. Een aantal sectoren, waaronder de zuivelsector, rundvleessector en de bloemensector, worden zwaar getroffen. Zo is de melkcollectie al gedaald met 10%. Op een noodbrief van de bloemen- en plantenproducenten heeft de Poolse overheid aangegeven geen specifieke steunmaatregelen te gaan treffen om deze producenten te ondersteunen.  

Servië

  • All border crossings will be closed for civil traffic (both Serbian and foreign citizens), cargo transport is operating but with long waiting times at the borders. Belgrade airport is closed for all flights except cargo transport and flights with special permission
  • Upon request from the region (BH; North Macedonia, Montenegro) temporary ban on flour export will be annulled in coming days and flour will be exported to the region. Previously (March 16), Serbia introduced a temporary ban on exports of basic foods. All farmers will be granted subsidies for spring season (direct payments) with less administrative burdens.

Hongarije

Overall information about effects and measures (published 19/3).

  • The main concern of the HU agricultural sector is the current, temporary loss of one of the top 3 export markets: Italy. Both the Minister and NAK President ask the general public to halt panic shopping as it increases prices and hinders logistics.
  • Chicken meat prices skyrocket as temporary shortages occur throughout the country. In some places, the price doubled over the past week.
  • Disruption in planting of permanent crops: Due to the pandemic, there are delays in the import of planting materials from the Netherlands and Italy for fruit orchards. Producers are importing scions for grafting from these countries. Import is halted until at least April.
  • Major disruptions in sheep & mutton meat export, primarily, to Italy. Stakeholders think the quarantine exception for drivers might help (see also article ABB).
  • Defense Forces are deployed at 140 strategically important companies and factories in order to preserve safe operations. From the agricultural & food sectors this includes retail chain Auchan, and pig sector company Kurucz.
  • National Food Chain Safety Office states that freight drivers, without regard to citizenship, can enter the country for the purpose of transporting goods. There are however, predetermined specific routes, gas stations and resting places that they have to use.

China

  • Stores, restaurants, gyms etc. are gradually opening, depending on location.
  • Several harbors opened a few weeks ago. Previously blocked containers were let in and operations are almost back to normal. For now, Chinese companies are now mostly worried that they cannot receive supplies/goods from other countries if they go into lockdown.
  • Because of limited logistics, fresh products have a higher rate of wastage. This makes that there is higher requirement on product quality.
  • Online market for fresh food is growing as people are limiting their time outside.
  • Many digital collectives have been set up to exchange agricultural knowledge through the Internet, helping farmers in their production process. Businesses use the Internet for sales, technical guidance and troubleshooting.
  • According to China flower branch association, parts of the flower wholesale markets/ trading markets in China reopened at end of February, 60-90% wholesalers are getting back to work in March.
  • China released law that prohibits the consumption of wildlife.

 
Trade fairs/mission/events that have set their dates, others still to be decided:

  • SIAL China postponed to September 28-30
  • Hortiflora IPM Beijing postponed to September 17-19
  • CAHE Changsha postponed to September 4-6
  • China Dairy Expo postponed to September 11-13
  • China Kunming Int. Flower Expo postponed to November 13-15

Roemenie/Bulgarije

  • Niet-EU-burgers mogen Bulgarije niet meer in van 20 maart tot 17 april. Dit is een probleem voor de kasgroenten telers (komkommers en salades) omdat ze veel Oekraïense arbeiders inhuren. Het zaaiseizoen voor de herfst start. De beperkte invoer van zaden en gewasbeschermingsmiddelen baart zorgen.
  • In Roemenië leidt het tekort aan werknemers in dit belangrijke zaaiseizoen tot creatieve voorstellen aan de overheid. Zo wordt voorgesteld om werknemers op de boerderij in quarantaine te laten in plaats van thuis zodat ze wel kunnen doorwerken. Ook worden er om speciale maatregelen gevraagd voor boerderijwerknemers die kampen met gezondheidsproblemen (testkits, medische apparatuur, medisch personeel etc.). De vergrijzing en leegloop van het platteland die al geruime tijd aan de gang is wordt in beide landen nu pijnlijk zichtbaar. Er dan is er ook nog de Afrikaanse Varkenspest die maar niet onder controle is te krijgen. De WUR heeft dat in opdracht van de Roemeense sector heel goed in beeld gebracht.  https://edepot.wur.nl/513715   

Oekraïne

  • Volgens de douane verminderen de files aan de grens. Bij het Yagodyn-controlepunt aan de Pools-Oekraïense grens is de wachtrij met 100 vrachtwagens teruggebracht tot 650 vrachtwagens per dag en er is geen rij voor binnenkomend verkeer (een dag geleden wachtten nog 350 auto’s om het land binnen te komen). In Rava-Ruska is de rij met uitgaand verkeer, net als voorheen, 360 vrachtwagens, en de rij met inkomend verkeer is teruggebracht van 110 naar 40 stuks per dag. In Krakovec is de wachtrij met 60 vrachtwagens afgenomen tot 370, 300 vrachtwagens wachten om Oekraïne binnen te komen, wat 10 per dag minder is. Aan de grens met Slowakije bij de controlepost "Uzhgorod" staan 90 vrachtwagens voor uitrit, 80 voor binnenkomst. Bij de grens met Roemenië in Dyakovo, zullen naar verwachting 10 vrachtwagens het land verlaten, er is geen rij voor binnenkomst;
  • Oekraïne zet de repatriëring van burgers uit het buitenland voort; vandaag kwamen er 2 treinen uit Polen, tegen het einde van de dag komen er nog een paar aan. Bij aankomst ondertekenen mensen een overeenkomst voor profylactische maatregelen (twee weken zelfisolatie).
  • Het aantal Oekraïners dat zich heeft geregistreerd voor evacuatie uit Duitsland is 2,5 duizend;
  • Maskers en antiseptische middelen zijn niet verkrijgbaar in de apotheek. Het Ministerie van Volksgezondheid belooft dat dit zal worden opgelost. De regering zorgt ervoor dat er (meer) tests uit China komen;
  • Het Ministerie van Gezondheid heeft overeenstemming bereikt met Uber voor 10.000 gratis reizen voor medisch personeel in de steden waar Uber actief is;
  • Er wordt transport voor medisch personeel en werkgevers van andere belangrijke gebieden georganiseerd. Hotels in de buurt van ziekenhuizen bieden huisvesting aan medisch personeel;

Vietnam

 

The number of commercial flights from Vietnam to destinations worldwide including to Europe and the Netherlands is diminishing rapidly. It is estimated that 17% of Vietnam’s economy is exposed to trade with China, making it the highest in the region.  The Vietnamese government plans to stick with its target growth rate of 6.8 percent this year.

Zuid-Afrika

De schelpdierindustrie in Zuid-Afrika is flink getroffen door de Corona crisis. Die is voor 90% afhankelijk van export naar China die is ingestort. Zuid-Afrika zoekt afzet in Europa (momenteel niet toegestaan).
Tafeldruivenseizoen is volop gaande en ziet minder vraag. Het citrus seizoen begint en men hoopt dat de export naar China voldoende hersteld is. Men verwacht dat de Chinese logistiek komende weken weer volledig operationeel wordt. De EU (grootste markt) is een punt van zorg. Minder vraag en beperkte beschikbaarheid van containers zouden opbrengst flink kunnen beïnvloeden. Dit seizoen begint in Mei. Appel productie is groot dit seizoen. Er is hoop uit gesproken dat groei van export naar Europa mogelijk is vanwege de grotere vraag naar vers fruit en groente daar.

India

Export of Indian grapes to Europe and China has continued unabated, according to APEDA (Agricultural and Processed Food Products Export Development Authority).  The total export this season has been 70,000 metric tonnes,
“The export of grapes has been saved from the effect of the lock downs. The interesting thing is that the exports to Europe ánd China continue”.

Irak

Aangezien het meeste voedsel op de Iraakse markt geïmporteerd wordt, en de grenzen met Turkije en Iran zijn gesloten, wordt een nijpend tekort aan voedsel (en andere goederen) verwacht.

Iran

Melk en melkpoeder worden sinds kort door de overheid tegen een vaste prijs ingekocht om verdere prijsstijging te voorkomen. Iran is redelijk zelfvoorzienend qua voedsel.
Bestellingen met zaad en pootgoed wachten in Nederland op verscheping naar Iran maar kunnen het land niet in omdat de grenzen met Turkije zijn gesloten. Anderzijds gaan er geruchten dat de douane extra commissie vraagt om doorgang te garanderen.

Marokko

De Marokkaanse minister van Binnenlandse Zaken heeft gisteren de sanitaire noodtoestand afgekondigd voor heel Marokko. Dit betekent een lockdown vanaf vrijdag 20 maart om 18.00 uur tot nader order. Vanaf dat moment is het verboden om zich zonder een document met geldige reden op straat te bevinden. Het internationale verkeer van personen was al gestopt met uitzondering van het nog tijdelijk ophalen van toeristen en personen die naar hun land willen terugkeren. Economische activiteiten zullen zoveel mogelijk doorgang vinden. Voor zover bekend is het internationale vervoer van agrarische goederen nog steeds mogelijk, zij het met de nodige gezondheidscontroles van chauffeurs.

Ethiopië

Ethiopian Airlines heeft aangegeven dat ze zo lang als ze mogen doorgaan met cargo vluchten naar Brussel. Tot nu toe is er nog voldoende vracht (bloemen, koffie, groenten, zaden en stekjes) zodat ze nog bijna dagelijks op Brussel vliegen. Ze zijn ook in gesprek met Schiphol of ze daar (tijdelijk) mogen landen. Dichter bij de veiling en minder afhankelijk van wegtransport.

Tunesië

Lockdown verwacht morgen vanaf 6:00. Sinds 19 maart worden goederen in de havens alleen doorgelaten tussen 7:00-17:00, laden en lossen van schepen vindt plaats een keer overdag en een keer ’s avonds.

Angola

De grenzen (lucht, zee  en land) zijn gesloten voor zowel passagiersvliegtuigen (commercieel en privé) als ook voor passagiersschepen vanuit alle landen. Deze restrictie geld niet voor vrachtvliegtuigen en vrachtschepen. Houd rekening met soms niet eenvoudige importprocessen.

Nigeria

The Nigerian international trade supply chain seem to be flowing normally, there are no restrictions to cargo shipments and customs are still operating normally.
The only impending risk for now are:
Extended restrictions in other countries like the China, EU and America may gradually impact on the quantity of supply agro and agro –allied materials into Nigeria leading to scarcity
If the pandemic prolongs, suppliers may create artifical scacity and raise food prices, big retail stores like SPAR and Shoprites are experiencing the early stages of panic buying.
No company so far has expressed challenges with supplies of materials from abroad but foreign technical experts meet travel restrictions. Thus, impacting on certainty of their operations.
There is very little information available and absorbed by the masses regarding the impacts of COVID 19, especially those at the bottom 70% of the economy, thus the reaction towards this pandemic is very minimal, most people are going about their business as usual.

Ghana

No mayor new developments since Wednesday. Local open markets will be closed or strictly regulated making it more difficult for locals to get their food.

Ivoorkust

No mayor restrictions on flow of goods.

Palestijnse gebieden

Voor nu nog geen specifieke maatregelen op de landbouwsector die blijft werken zoals voorheen, dus met de normale problemen.

Israel

Geen specifieke agro maatregelen.

Verenigd Koninkrijk

  • Na overleg met de grote supermarktketens heeft de regering besloten tijdelijk onderdelen van de mededingingswetgeving te versoepelen. Daardoor kunnen de retailers gegevens uitwisselen over voorraadniveaus, de opening van hun winkels onderling afstemmen en van elkaars personeel, distributiecentra en bestelwagens gebruik maken.
  • Andere nieuwe overheidsmaatregelen i.r.t. de retail: versoepeling van de rijtijdenregels voor chauffeurs die levensmiddelen bezorgen (tot 16 april) en geen toeslag van 5 cent op plastic tasjes bij online aankopen (t.b.v. snelheid en om besmettingen als gevolg van hergebruik van kratten te voorkomen).
  • Landbouwminister Eustice stelde in een Lagerhuisdebat dat er momenteel geen voedseltekorten zijn. Arbeidstekorten ziet hij als het grootste risico, zeker nu steeds meer EU-lidstaten hun grenzen sluiten.
  • De 1,3 miljoen kinderen uit gezinnen met lagere inkomens die in aanmerking komen voor gratis schoolmaaltijden kunnen gedurende de sluiting van de scholen i.p.v. daarvan winkelvouchers krijgen of toch maaltijden van de school ontvangen.
  • Hamstergedrag is overgeslagen naar tuincentra, waar de verkoop van ‘grow-your-own’-producten verdrievoudigd is. Tegelijkertijd verwacht de branche voor de Britse moederdag van a.s. zondag maar de helft van het gebruikelijke aantal klanten.
  • Inspecties i.h.k.v. keurmerken zoals Red Tractor worden uitgesteld of zo mogelijk op afstand uitgevoerd.
  • Naar verluidt is de totale marktwaarde van door Britse vissers aangelande vis nog maar 20 procent van wat gebruikelijk is.

Colombia

Monday March 23 as of 00:00 all international flights will be prohibited. For the moment for a period of 30 days. Continuity of cargo (impo and expo) operation is still unclear.

Peru

Since Tuesday March 17, all borders closed, no transport (sea, land and air) is allowed. Curfew from 8pm until 5am
Only to buy food or medicines its allowed to go out from 5am til 8pm by foot and bike, private cars are not allowed and shops, bars, restaurants, closed.
Public administration all closed. Due that all the borders are closed no import/export.

Frankrijk

Agrofoodbedrijven staan voor twee belangrijke uitdagingen: de verschuiving van horecaconsumptie naar detailhandelconsumptie en voortzetting van activiteiten terwijl werknemers in toenemende mate terughoudend zijn om te werken of gedwongen worden om thuis te blijven. Agrofoodbedrijven die normaal gesproken aan de horeca leveren, moeten zich aanpassen aan de eisen van hypermarchés en supermarkten, zoals op gebied van verpakking en etikettering. De gebruikelijke toeleveranciers van supermarkten en hypermarchés hebben te maken met een toenemende vraag en een afnemende beschikbaarheid van werknemers. Frankrijk verwacht dat voldoende beschikbaarheid van personeel een groot probleem zal worden in het beheersen van deze crisis. Ook al wordt het vervoer van goederen op dit moment nog niet gehinderd door beperkende maatregelen aan de grens, de wachttijden aan de grens zijn aanzienlijk langer geworden, soms tot meer dan 20 uur op sommige locaties. T.b.v. de voedselvoorziening en ter voorkoming van verlies van bederfelijke waar of dieren, is het belangrijk dat de logistiek niet belemmerd wordt en dat er oplossingen worden gevonden om transport zo soepel mogelijk te laten plaatsvinden. Frankrijk steunt daarom het voorstel van de EU Commissie om priority lines aan de grens in te stellen voor transport van voedsel.

Dierlijke sector:

  • Zuivel: de Franse zuivelsector wordt geraakt door een algemene daling van de vraag naar zuivelproducten als gevolg van sluiting van kantines (o.a. doordat scholen met ingang van 16 maart dicht zijn). Tegelijkertijd is er een stijging van de vraag van supermarkten en hypermarchés, maar naar verwachting zal deze stijging snel afvlakken. Daarnaast is export naar bepaalde markten in Azië en Europa gedaald. De seizoensstijging van melkcollectie in Frankrijk en Europa (voorjaarspiek) en afname van beschikbaarheid van personeel kan leiden tot verzadiging van een aantal verwerkingsinstallaties (droogtorens in het bijzonder).
  • Rundvlees: bedrijfsleven is bezorgd over het effect op de export van levende dieren en de terugval in consumptie als gevolg van sluiting van de horeca. Dit leidt mogelijk tot verder daling van de prijzen, die al laag waren.
  • Vleeskippen: zorgen over beheer van de hele keten i.v.m. zwakke plekken in elke schakel van de keten, zoals gebrek aan personeel en gebrek aan beschermende uitrusting. Dit zou er toe kunnen leiden dat dieren langer op de boerderij blijven, waardoor er minder nieuwe aanvoer is.
  • Varkensvlees: herstel van de handel met China, maar er ontstaan problemen op de Europese markt, met als gevolg dat prijzen zijn gedaald.
  • Schapen- en geitensector: het annuleren van de Paasvakantie, waarin traditiegetrouw veel lams- en geitenvlees wordt gegeten, leidt tot een daling van de prijs van geslachte dieren of tot het langer in leven houden van dieren die slachtrijp zijn.

Plantaardige sector:

  • Akkerbouw: wat betreft wintergewassen geen zorgen, aangezien de oogst niet voor juni start. Akkerbouwers zijn echter bezorgd over de gewassen die in het voorjaar worden gezaaid: in de eerste plaats biet (wordt nu gezaaid), dan gerst, erwt, zonnebloem, sojaboon, etc. en uiteindelijk mais. De zorgen zijn tweeërlei: levering van zaden (er zou een probleem zijn met de beschikbaarheid van etiketten voor gecertificeerde zaden) en beschikbaarheid van mankracht.
  • Groenten en fruit: gevolgen hangen af van soort groente of fruit. Sommige producten profiteerden aanvankelijk van toenemende vraag in detailhandel (aardappelen, citrusvruchten, bananen, tomaten, komkommers), maar meer bederfelijke producten zoals asperges en aardbeien vielen daar niet onder, hetgeen heeft geleid tot prijsdaling. Het gebrek aan seizoenarbeiders is een bedreiging voor de hele sector in de komende weken, vooral waar het gaat om de oogst (asperges). Vroege gewassen (aardbeien, asperges) komen mogelijk dus in een lastige positie op korte termijn met aanzienlijk verlies van gewassen en lage prijzen.
  • De sluiting van de tuincentra als gevolg van de corona-epidemie – goed voor 70% van de omzet van deze sector – dwingt kwekers om een groot deel van hun productie te vernietigen in de meest cruciale periode van het jaar, die net was begonnen met de komst van mooi weer. Voor veel kwekers zijn de komende drie maanden normaal gesproken goed voor 50% van de jaarlijkse omzet.

Visserij:

  • Verse vis: de visserijsector ziet een scherpe daling van de prijzen als gevolg van forse daling van export naar Spanje en Italië en vraaguitval in de horeca- en cateringsector, die een belangrijke markt vormt voor de Franse verse vissector. Zonnevis en zeebaars worden het hardst geraakt. Sommige vissersschepen zullen moeten stoppen, met daling van inkomen van de bemanning als gevolg.
  • Schaaldieren: verkoop is nagenoeg nul, maar normaliter is er sowieso weinig activiteit in deze tijd van het jaar, dus vooralsnog geen impact.  Aquacultuur: is behalve de terugvallende vraag in het bijzonder gevoelig voor mogelijke problemen op het gebied van logistiek en diervoeder.

Mexico

  • De zuivel- en pluimvee-sectoren geven aan vooralsnog niet te lijden onder de crisis. In het licht van de onzekere leveringssituatie, zijn sommige Mexicaanse pluimveebedrijven aan het ‘hamsteren’ geslagen en slaan grote hoeveelheid veevoer, additieven, etc in.
  • De export van groenten naar de VS (belangrijk voor de Nederlandse tuinbouwtechnologie) is niet geraakt, en men verwacht ook niet dat de grens daarvoor dichtgaat.
  • In de sierteelt zijn bedrijven ongerust omdat uitgangsmateriaal vaak in gecombineerde vluchten van NL naar MEX wordt vervoerd, en het passagiersverkeer mogelijk binnenkort wordt stilgelegd.

South East part of Europe / Western Balkan regio

Yesterday, countries in the CEFTA region together with the European Union and Transport Community discussed the establishment of green corridor with priority lanes intended for trucks transporting food, raw materials for food industry, medical equipment and materials in the CEFTA region (Albania, Bosnia and Herzegovina, Moldova, Montenegro, North Macedonia, Serbia and Kosovo).  The green corridor should enable smooth circulation of goods within the region and beyond.
The major problem for the companies is the transport i.e. the epidemiological conditions that need to be met for the drivers entering and exiting countries, coming from crisis regions. To this date, four out of six Western Balkan economies have declared national emergency.
 

Verenigde Staten

  • Het Witte Huis heeft het Amerikaanse congres ook om extra budget van US$ 161 mln. gevraagd om hun activiteiten uit te voeren:  US$ 55 mln. ten behoeve van APHIS, de Amerikaanse veterinaire en fytsanitaire dienst als gevolg de reductie van inkomsten van “gebruikerstarieven” nu al het vliegverkeer is stilgevallen, US$ 33 mln voor FSIS, de vleeskeuringsdienst ten behoeve van de extra kosten als gevolg van overtime van inspecteurs.
  • Slachterijen en uitbeenderijen passen hun productielijnen aan. Zij richten zich meer op de veel in de supermarkt verkochte vleesproducten en in mindere mate op specialiteiten die aan restaurants en bedrijfskantines worden verkocht. De markt voor bevroren vlees zal op de korte termijn stabiel blijven. Is er genoeg opslagruimte bij de verwerkers en verpakkers? Verwerkende bedrijven worden geconfronteerd met werknemers die niet kunnen komen bijv. agv sluiting van scholen.

Rusland

  • Gesprekken zijn gevoerd tussen de autoriteiten en de diverse sectororganisaties in Rusland om prijsstijgingen van voedsel zoveel mogelijk te voorkomen. Bedrijven en personen die misbruik maken van de Corona situatie worden behoorlijk gestraft. Rusland overweegt de invoerrechten naar nul te reduceren van essentiële goederen en het gebruik van groene corridors aan de buitengrenzen uit te breiden. Om welke producten het precies gaat is nog niet bekend.
  • Visserij: de Russische Voedselveiligheid Autoriteit “Rospotrebnadzor” heeft een quarantaine- periode van 14 dagen aangekondigd voor schepen die terugkeren van havens in Azië. Het gevolg is dat de aanvoer van 250.000 ton kabeljauw ter waarde van 350 miljoen US-dollar in gevaar komt.   

Georgië

  • De overheid van Georgië claimt dat er geen te korten zijn voorzien van basisvoedsel producten als gevolg van de Corona gebeurtenissen. Zo zou er voldoende voorraad zijn voor 3 à 4 maanden. Er worden geen maatregelen verwacht om de import tegen te gaan.
  • De drie grootste conservenbedrijven in Georgië verzekeren eveneens een stabiele aanvoer van voedingsmiddelen en verwacht wordt dat de lokale productie van groenten en fruit die nu opgang komt de komende maanden extra zal toenemen.  

Kazachstan

  • De Kazachse premier heeft het ministerie van Financiën verzocht aandacht te besteden aan het reduceren van de invoerrechten van de meest belangrijkste basisvoedsel producten. De EU-delegatie in de hoofdstad Nur-Sultan heeft Kazachse autoriteiten gevraagd voor meer informatie.
  • Er is de afgelopen periode veel bezwaar aangetekend aan de nieuwe voorschriften voor het grensoverschrijdend vervoer in Kazachstan. Zo zou de truck en chauffeur uit bepaalde Corina risicolanden, waaronder de Schengenlanden, bij de Kazachse grens vervangen moeten worden. Hieronder de tekst van een memo van de Kazachse ambassade:

Memo for drivers and passengers of vehicles to comply measures for the prevention of coronavirus infection
1. Crossing the state border of the Republic of Kazakhstan by drivers of vehicles and passengers is carried out on the basis of foreign passport.
2. The driver of a freight motor vehicle must strictly follow the destination to the temporary storage warehouse, be in the cab of his car and shall not, on his own initiative, visit any other places except: gas stations, food outlets, grocery stores, specially equipped car parks, or service stations in the event of a vehicle breakdown.
3. If the driver of the vehicle and / or passengers finds signs of acute respiratory viral infections (ARVI), he and / or they must remain in the vehicle, call 103 or 112, inform about the state of health, location of the car, the number of people in the vehicle and wait for the ambulance to arrive.
4. After customs clearance and unloading of a freight motor vehicle, the foreign carrier must load the car and carry out customs clearance, provided that it is strictly at the place of loading and customs clearance.
5. While waiting for loading, the vehicle and the driver may be in a special parking for freight vehicles.
6. After loading and customs clearance, the driver must strictly follow the border to the automobile checkpoint through which he must leave the Republic of Kazakhstan subject to the same conditions of stay in the Republic of Kazakhstan as when entering it.
7. On the route of the foreign carrier to the destination and back, it is necessary to minimize the driver’s contacts with the population, as well as representatives of regulatory authorities.
8. Boarding and disembarking of passengers during transportation by buses (minibuses) must be carried out strictly at bus stations.
9. After each voyage, process the bus (minibus) using detergents and disinfectants.
10. Passengers must comply with sanitary and epidemiological requirements and use personal protective equipment.

19 maart

Italie

Voor zover bekend zijn er geen belemmeringen, ook niet m.b.t. wegvervoer. Wat het laatste betreft, Oostenrijk had wél wat maatregelen genomen maar weer ingetrokken t/m 29 maart, en Slovenië blijft een problematische grens (wegvervoer is toegestaan om het land door te rijden, van grens tot grens en mits er voldoende brandstof is zonder te hoeven stoppen). Er zijn verder routine controles en de temperatuur van de vrachtwagenchauffeurs wordt gemeten (wat vertragingen veroorzaakt).

Hongarije

Border issues
Regarding the long ques to enter HUNGARY yesterday, as for now, the borders (should) function normally. The blockade at Hegyeshalom (AT) was caused by RO and BG citizens who sat on the tarmac to protest the border closure. Their aim was to hinder everyone (especially HU citizens who could enter), and cargo traffic as well to pressure HU authorities to grant their pass. RO MFA asked for a one time ‘humanitarian corridor’ from HU Gov. that was granted yesterday early dawn.

The international transit routes are the motorways (including M43 at Szeged to Csanádpalota- Nagylak border crossing to RO). There designated petrol stations on each transit routes where non-HU citizens and cargo can stop to refuel. There is an interactive map in Hungarian here.  Border waiting time information is available here.

Other developments:

  • Chicken meat prices skyrocket as temporary shortages occur throughout the country. In some places, the price doubled over the past week
  • Agricultural Chamber states that stockpiling is pointless, Hungary’s food supply for the public is 120%, we’re an agricultural country, everyone should chill
  • Ministry of Innovation and Technology confirms that the meat sector is intact. Attila Csorbai, Poultry Product Council: Meat supply is at 140%, the problem is logistics
  • Home Defense Forces deployed at 140 strategically important companies and factories in order to preserve safe operations in manufacture, medicine, transport and energy. Home Defense forces may take over operations in these strategic facilities.

Servië

Border issues:
Regarding SERBIA, current situation regarding trade is published at ABB, as it seems relatively steady/clear. For cargo trucks everything is still open. But there are long queues of Serbian people that were working in Austria, Germany, Italy coming back home. Queues are at: Hungarian/Serbian border of Horgos and on Croatian/Serbian border of Batrovci. If things changes, we will inform.

Duitsland:

De toegang van oogstarbeiders uit buurlanden is toegestaan, bevestigt BMEL. Het is nog onduidelijk hoe dit voor niet-grenslanden zoals Roemenië en Bulgarije uitpakt. Momenteel worden bussen met seizoensarbeiders bij hun doorreis door Oostenrijk en Hongarije vaak tegengehouden. In totaal zijn er jaarlijks zo’n 280.000 seizoensarbeiders die uit het buitenland komen om in Duitsland in de landbouw, groente&fruitsector en wijnbouw te werken. Polen maken zich wel zorgen of ze weer terug hun land in komen.

  • BK Merkel heeft gisteren via tv het land toegesproken. Samenwerking, discipline om de aanbevelingen te volgen en zorgen voor elkaar, waren de steekwoorden.
  • Bij de melkveehouderij loopt het momenteel goed, er is geen noemenswaardige uitval van personeel en de vraag is hoog.
  • Voor het grensoverschrijdend transport van dieren en dierlijke producten bestaan er momenteel geen beperkingen mbt dierziekte maatregelen. Dieren behoren tot de ‘essentiële goederen’ die niet belemmerd mogen worden door controlemaatregelen.
  • Websites die de files aan de grens en op de weg weergeven: www.staumelder-karte.de en https://covid-19.sixfold.com/
  • De liberale politieke partij FDP wil dat er afgezien wordt van de scherpere mestregelgeving die op 3 april voorligt in de Bondsraad.

Spanje

  • Niet-Spanjaarden die in Spanje zouden willen werken kunnen, zoals het er nu uitziet, niet via de landsgrenzen Spanje in, aangezien deze is gesloten voor personen richting Spanje. Voor goederen zijn de grenzen beide kanten op geopend. Vanwege het sluiten van de grenzen voor personenverkeer met Marokko kunnen Marokkaanse seizoenarbeiders ook niet in Spanje komen plukken. Hierdoor zijn er zorgen ontstaan of er wel voldoende seizoensarbieders zullen zijn voor de piek tijdens het plukseizoen van aardbeien en bessen (april).
  • Ook levert het sluiten van restaurants problemen op voor truckers die blijven doorwerken om voedingsmiddelen te leveren. Zij kunnen onderweg niet eten of douchen en enkel gebruik maken van de faciliteiten die tankstations aanbieden.
  • Op 19/03 en 20/3 heeft het Spaanse ministerie van Landbouw in een persbericht van zich laten horen.

        ◦    Zij benadrukken het belang van de boeren in de voedselvoorziening en het feit dat zij hun werkzaamheden, ondanks de staat van alarm, kunnen continueren.

        ◦    Zij scheppen duidelijkheid dat naast boeren ook andere partijen in de voedselketen hun noodzakelijke werkzaamheden kunnen continueren, zoals leveranciers van zaden en fertilizers. Hier waren problemen over gemeld vanuit de sector.

  • Boerenorganisatie Asaja uit in de pers hun zorgen over de mogelijkheden van het continueren van export van groente en fruit naar belangrijke afzetmarkten Duitsland, Italië en Frankrijk in de toekomst. Afhankelijk van de ontwikkelingen en de vraag daar. Concrete aanwijzingen voor problemen zijn er nu niet.
  • De boerenorganisatie UPA klaagt in de pers over het sluiten van de lokale boerenmarkten ,waarop veel boeren hun waar verkopen. En ze vragen om duidelijkheid of arbeiders samen in een auto/bus naar het werk kunnen rijden.
  • De prijzen in de supermarkten van met name het verse waar zoals groente en fruit worden in opdracht van de overheid gemonitord, om eventuele prijsstijgingen van voedsel op te merken in verband met vergrote aankopen door consumenten. De supermarkten blijven melden dat er voldoende producten zijn en er dus niet gehamsterd moet worden.
  • Op dit moment lijkt de sluiting van de horeca en het uitblijven van toeristen voor enkele producten juist voor prijsdalingen te zorgen. Ook het annuleren van belangrijke evenementen, zoals de Fallas in Valencia, draagt hier aan bij. Normaal eten Spanjaarden vaak buiten de deur in 1 van de  315.000 etablissementen en bezoeken 83 miljoen toeristen jaarlijks Spanje(draagt bij aan 12 % BBP):

        ◦    De Spaanse Federatie voor Wijn (FEV) meldt een grote omzetdaling door het sluiten van barretjes en restaurants (heel populair in Spanje, 315.000 etablissementen). De verkoop daar zou goed zijn voor 50% van de omzet.

        ◦    Tegelijk daalt de bierverkoop. Heineken publiceerde een ‘actieplan voor restaurants en barretjes’ om ze te ondersteunen in deze moeilijke tijden.

        ◦    Er is een verminderde vraag naar voedingswaren die juist vaak door horeca worden aangekocht, zoals speenvarkens en speenlammeren. Hier worden ook prijsdalingen verwacht. De boerenorganisaties roepen op om producten van Spaanse origine te kopen.

        ◦    Bloemen worden minder verkocht, waardoor de omzet onder druk staat.

  • Visserij: De Spaanse visserijfederatie CEPESCA luidt de noodklok voor de visserijsector. De extra hygiënemaatregelen aan boord van schepen en de prijsdaling van met name het duurdere assortiment maken dat sommige schepen niet uitvaren. CEPESCA heeft dan ook samen met de Europese koepel Europeche steun gevraagd aan Eurocommissaris Sinkevicius. Ook de Spaanse Europarlementariër Gabriel Mato doet deze oproep aan Sinkevicius. Ze vragen naast ruime mogelijkheden binnen artikel 33 van het EFMZV ook directe steun. De prijsdalingen ontstaan met name voor producten die aan horeca geleverd worden, zoals de rode gamba. Hiervan melden de media dat de kiloprijs gedaald is van 70 euro naar 25 euro. Ook zijn er problemen ontstaan voor de vloot die voor de kust van Mauritanië vist. Mauritanië verbiedt de Spaanse schepen om contact met andere boten te hebben of de havens te gebruiken. Hierdoor kan er niet aangeland worden en varen de met name Andalusische boten niet meer uit.

Colombia

Floriculture sector: local demand had vanished, as the demand in Europe. 80 % of exports however go to VS. A market which of course also is slowing down. Which will no doubt have a delayed effect on our propagation material sector, for which Colombia (and Ecuador !) is a very important market.

Contracting demand from bars , restaurants, hotels and other food services will have its effect on the export of potato products (French fries).

Breaking: Monday March 23 as of 00:00 all international flights will be prohibited. For the moment for a period of 30 days.

Qatar

We received an update from the authority that following the Covid 19 spread all the consignments of the food products must be accompanied, from March 25 onwards, with certificate or statements from the competent authorities in the country of origin stating that: "All necessary measures have been taken to ensure that the consignment is not contaminated with Coronavirus Covid-19, whether it relates to workers or procedures".

Qatari offials waren al aan hun weekend begonnen, voor zondag geen nader nieuws van de ambassade hierover.

Reismogelijkheden van Roemeense en Bulgaarse werknemers in de Nederlandse landbouw

In zowel Roemenië als Bulgarije is de noodtoestand uitgeroepen. Beide landen roepen hun mensen in het buitenland op om vooral niet naar het thuisland af te reizen vanwege de enorme druk op de medische voorzieningen. Er komen ook heel veel met name Roemenen vanuit Italië en Spanje terug. Dit is bijna niet te handelen. De kansen om na een bezoek aan het thuisland weer terug te kunnen naar Nederland nemen ook af. Ten eerste moeten de terugkomers eerst twee weken in quarantaine. Degenen die nu reizen kunnen dus op z’n vroegst over twee weken weer terug naar Nederland. Er is geen peil op te trekken of dat dan nog kan. Want vanwege de noodtoestand kan het land op ieder moment platgelegd worden (lock down). Waardoor er geen bewegingsvrijheid meer is en ook het vliegverkeer stopt. Hoe lang dat dan duurt kan niemand zeggen. Overigens zijn de terugkomers zeer welkom in de Roemeense en Bulgaarse landbouwsector. Vanwege de massale trek naar het westen is er hier een groot tekort aan arbeidskrachten in de landbouwsector ontstaan.  Het advies van beide regeringen is om niet naar het thuisland af te reizen. Ons advies is om vooral ook de website van de  ambassades in Den Haag goed in de gaten te houden. https://haga.mae.ro/local-news/1777 -

Roemenie

Bestuurders van alle vrachtwagens (dus ook diertransporten) met een maximaal toegestane capaciteit van meer dan 3,5 t hebben (naast de gebruikelijke documenten zoals gezondheidsverklaringen) aan de grens de verplichting om individuele beschermingsmiddelen bij zich te hebben en te dragen, Het gaat dan om ontsmettingsmiddel, handschoenen, gezichtsmasker en documenten te laten zien die de route naar de bestemming bevestigen.

Bestuurders van deze voertuigen die aankomen uit "rode gebieden" of "gele gebieden" of deze gebieden zijn overgestoken, zijn niet onderworpen aan quarantaine- of isolatiemaatregelen, als ze bij de grensdoorlaatpost geen COVID