10 maart 2014 | Dossier:

Cyanide was oorzaak drama Annen Animal Center

Dankzij twee vasthoudende onderzoekers is er na 6 jaar eindelijk duidelijkheid over de oorzaak van het drama bij Annen Animal Center in Hoogeveen. Via een defecte stankafsluiter in het toilet zou het gevaarlijke gas cyanide in het pand terecht zijn gekomen.

Faillissement

In november 2007 moesten 25 personen door vage ziekteverschijnselen de nacht doorbrengen in het UMCG in Groningen, nadat ze onwel werden na het inademen van een stof die in de dierengroothandel was vrijgekomen. Ook stierven er plotseling dieren. Ondanks uitgebreid onderzoek van de RIVM en AID is de oorzaak in al die jaren nooit gevonden. Annen Animal Center kwam de gebeurtenissen niet meer te boven en ging korte tijd daarna failliet.

Cyanide

Toxicoloog Wil ten Berge en chemisch ingenieur Teun Hagens ontdekten dat het gas cyanide hoogstwaarschijnlijk is vrijgekomen in de riolering. Het slachtafval van een vleesverwerkend bedrijf zou een chemische reactie zijn aangegaan met het chloor dat wordt gebruikt bij het reinigen van het riool. Het noodlot bepaalde dat het gas via een defecte stankafsluiter in het pand kon komen. De onderzoekers wisten de penetrante geur van het gas na te bootsen door stukjes kipfilet te mengen met verschillende soorten bleekloog. De voormalige eigenaren Danny en Jeffrey Annen herkenden de geur onmiddellijk.

De uitkomst van het onderzoek levert volgens beide broers genoeg aanknopingspunten op om verdere stappen te ondernemen en duidelijkheid te krijgen wie er nu verantwoordelijk is voor het drama.

Bron: RTV Drenthe