25 april 2019 | Dossier: Ledennieuws,

Dierenspeciaalzaak Angela: al 25 jaar een stijgende lijn door te blijven vernieuwen

Dierenspeciaalzaak Angela bestaat 25 jaar en nog steeds groeit haar klantenkring. Natuurlijk omdat Angela haar vak beheerst en de zorg en het welzijn van dieren bovenaan staat. Zo ervaren haar klanten dat. Maar zeker ook, omdat ze blijft vernieuwen en haar zaak en zaakjes op orde heeft. Daarom 10 vragen aan een jubilaris vol passie.

DSz Angela bestaat 25 jaar

Vertel: hoe ben je begonnen?

“In 1994 studeerde ik af aan de MAS Barneveld en in die periode kwam de dierenwinkel in Haaren te huur. Het was mijn droom een dierenwinkel te beginnen, maar op 21-jarige leeftijd had ik dit nog niet verwacht. Toch ben ik ervoor gegaan en op 28 juni 1994 was Dierenspeciaalzaak Angela een feit. Mijn eerste winkel was 72 m2 groot en huurde ik. Na 9 jaar heb ik mijn huidige vrijstaande winkelpand gekocht en uitgebreid naar 125 m2. Een groot pluspunt hierbij is mijn eigen grote parkeerruimte voor klanten.”

Waar komen je klanten vandaan?

“Vanuit een steeds groter gebied rondom Haaren. Helvoirt, Oisterwijk, Tilburg, Den Bosch, Vught, Moergestel en verder. Als ik aan nieuwe klanten vraag hoe ze me hebben gevonden, dan is het vaak via mond-tot-mondreclame of ik heb ze ontmoet bij een evenement. Maar ook steeds vaker hebben ze me gevonden via internet en social media.”

Je bent online ook goed zichtbaar?

“JA! Ook als ondernemer met een fysieke winkel moet je online zichtbaar zijn vind ik. Sinds enkele jaren ben ik op Facebook heel actief. Ik plaats activiteiten, acties en tips en er is veel interactie. Mijn aantal volgers groeit nog steeds en er komen daardoor ook steeds nieuwe klanten in mijn winkel. Daarnaast heb ik sinds december 2018 een nieuwe, eigentijdse website: www.dsz-angela.nl. Ik hoor in de winkel terug dat klanten de informatie daarop waarderen. Ze komen regelmatig naar aanleiding van wat op de site staat naar de winkel. Het is een tak van sport als ondernemer die ik erg leuk vind!“

En toch kies je bewust voor een fysieke winkel?

“Absoluut. De zorg voor en welzijn van huisdieren vraagt om een goed advies en veel kennis. Geen hond of kat is hetzelfde en juist door dóór te vragen kom ik erachter waaraan behoefte is of welk probleem er is en wat je daaraan kunt bijdragen. Maar ik vind het contact met klanten en hun dieren ook echt ontzettend leuk. Daarom ben ik 25 jaar geleden de winkel begonnen! ‘n Praatje, een grapje en een koekje voor de hond. Zo bouw je een band op. Veel klanten zijn al 25 jaar klant en daar ben ik best trots op.”

Je organiseert ook activiteiten, zeg je…

“Ik werk met een aantal specialisten samen zoals dierenartsen, een osteopaat en een dierenwelzijnscentrum. We organiseren bv. entmiddagen en meten maandelijks hondentuigen aan. Daarnaast hebben we elke woensdag onze ‘wellnesswoensdag’. Dan verzorgen we het gebit en de nagels van honden, katten en knaagdieren. Laagdrempelig en voordelig voor klanten. Dit wordt erg gewaardeerd.

Ook met leveranciers organiseer ik jaarlijks allerlei activiteiten. Van kortingsacties tot een summerparty en van winacties tot een escaperoom voor honden. Het kost energie, maar levert zoveel meer energie op. Echt leuk om te doen!”

Staat er dit jubileumjaar nog iets extra’s op het programma?

“Tuurlijk! We zijn al vanaf januari bezig. Zo hebben we elke maand een jubileumactie voor klanten. En we gaan een leuke actie doen met onze dierenspeel-o-theek. De dierenspeel-o-theek is de nieuwste ‘tak’ van mijn dierenspeciaalzaak. En er is zoveel belangstelling voor en behoefte aan. Verder vieren we in juni natuurlijk groot feest; voor zowel de dieren als mijn klanten.”

Tegenwoordig moet je ook maatschappelijk betrokken zijn. Hoe zit dat bij dierenspeciaalzaak Angela?

“De gezondheid en welzijn voor dieren staat voorop en daarom heb ik altijd al een assortiment gehad dat aan hoge eisen voldoet. Mijn klanten vinden ‘groen’ op allerlei gebied ook belangrijk en vragen daar ook om. Ze zijn er steeds bewuster mee bezig en niet alleen qua voeding. Maar bijvoorbeeld ook voor de tuigen, slaapplaatsen en alternatieven voor reguliere medicatie. Ook preventie is een maatschappelijk item: hoe voorkom je problemen in plaats van genezen.

Leuk om te melden: onlangs heb ik leerlingen van de basisschool uit Haaren ‘les’ gegeven over de verzorging van katten. Best wel spannend om te doen, want ik ben geen leraar. Maar zó leuk en de reacties van zowel de leerlingen als leerkrachten waren goed.”

Run je de winkel in je eentje?

“Ik werk met een klein, vast team. We kennen alle klanten en hun dieren en dat waarderen ze! Daarnaast ben ik zo ontzettend blij dat mijn ouders nog steeds graag bijspringen. Vinden zij fijn en ik natuurlijk ook; ik ben ze er erg dankbaar voor. Daarnaast helpen mijn man en kinderen, meestal achter de schermen, mee. Je ziet het, we vormen een klein familiebedrijf!”

Hoe blijf je op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen?

“Ik volg veel bijscholingen en werk met de beste aanbieders van producten voor huisdieren. Zo blijf ik van de nieuwste ontwikkelingen op de hoogte. Maar ik ben ook een vraagbaak voor de leveranciers zelf: wat werkt en wat niet. Zo blijven we samen scherp.”

Waar sta je over 10 jaar?

“Dan ben ik nog steeds eigenaar van dierenspeciaalzaak Angela, want mijn passie voor klanten en dieren blijft! Ik ben ervan overtuigd dat er behoefte blijft bestaan aan goed advies over de beste producten voor huisdieren. Maar eerst gaan we dit jaar verder met feestvieren. Kom je ook?”