Overgrootvader J. van den Hoven had in 1908 nooit kunnen bedenken dat zijn kapperszaak zou uitgroeien tot een bloeiende dierenspeciaalzaak. Toch is precies dat gebeurd en staat 110 jaar later de vierde generatie van Den Hoven in de winkel. Een jubileum dus! Dibevo dook in de rijke historie van het bedrijf.
Op 13 oktober, de echte jubileumdag, werden de eigenaren verrast mooie bloemen, cadeautjes en lovende woorden, maar vooral de klanten en huisdieren werden deze dag in het zonnetje gezet. Zo kregen alle klanten korting op de producten die ze kochten, de eerste 110 klanten ontvingen een leuke verrassing en er stonden heerlijke hapjes en drankjes klaar. Verder maakte elke klant die voor 10 euro een aankoop had gedaan, kans op een cadeaubon ter waarde van 110 euro.
Eigenaren Ivo en Susan Pelk: “Wij hebben een erg geslaagde dag achter de rug met alleen maar positieve reacties. We hoorden veel verhalen van mensen die al heel lang bij ons in de winkel komen, sommige al zo lang geleden. Toen waren wij nog niet eens geboren!”
110 jaar: hoe het allemaal begon
Op 13 oktober 1908 startte overgrootvader J. van den Hoven in de Dirk Smitsstraat in Rotterdam-Crooswijk een herenkappersbedrijf met de verkoop van allerlei artikelen, zoals parfumerie- en toiletartikelen, waspoeder en reinigingsmiddelen, maar ook honden werden door hem verkocht. In 1942 komt zoon Jacq. van den Hoven in het bedrijf. Samen met zijn echtgenote Suus breidden zij het assortiment uit met byouterieen, speelgoed en huishoudelijke artikelen, terwijl meer de nadruk werd gelegd op de verkoop van honden. In 1965 opende dochter Ria van den Hoven een hondenkapsalon. Nadat in 1969 Ria's echtgenoot Kees Huigen het team kwam versterken, werd de nadruk gelegd op de verkoop van kleine huisdieren en diervoeders. De ruimte werd te klein en het bedrijf verhuisde in 1971 naar de huidige locatie aan de 3e Pijnackerstraat in Rotterdam Noord waar uitsluitend dieren, dierbenodigdheden en diervoeders worden verkocht.
Uitbreiding
De winkel werd in de loop der jaren flink uitgebreid en na een grondige verbouwing was er een representatieve winkel ontstaan. Ria's dochter Susan Huigen versterkte het team en de hondenkapsalon werd overgedragen aan nichtje Elly van den Hoven. Deze trimsalon voor honden en katten was en is bereikbaar via de dierenwinkel. Eind 2001 stopten de ondernemers met de verkoop van puppies. De fokker kwam namelijk te overlijden en een goede vervanger bleek niet te vinden.
Opnieuw werd de winkel verbouwd en nieuw ingericht en ook Susans echtgenoot Ivo Pelk ging aan de slag in de dierenspeciaalzaak.
Vierde generatie
Susan en Ivo zijn inmiddels de vierde generatie die de winkel ‘draaien’, samen met Marian (al sinds 1990 werkzaam in de winkel) en Oscar (sinds 1996 de sterke man). In 2009 is de webwinkel online gegaan waar klanten hun bestelling kunnen plaatsen. De producten kunnen in de winkel worden opgehaald of aan huis bezorgd. Begin 2010 is er een kleine honderd vierkante meters aangebouwd aan de winkel waardoor er extra ruimte is voor de knaagdierenafdeling en een ruime sortering honden- en kattenmanden te kunnen tonen.
Daarnaast zijn de ondernemers gestart met de verkoop van aquaria en aquariumartikelen en is er een geheel nieuw aquariumvissen-verkoopwand met zowel tropische- als koudwatervissen in gebruik genomen. Bovendien is er een heus ‘planteneiland’ met een ruime keuze in aquariumplanten. Ook verkopen de ondernemers elke maandag vers levend aquariumvisvoer. Eind 2012 is de dierenartsenpraktijk Dr. Woof! naast de winkel gevestigd. Met deze dierenartsen werken Susan en Ivo nauw samen.
De senioren Ria en Kees Huigen hebben inmiddels een stapje terug gedaan, maar zijn op de achtergrond nog wel actief met raad en daad, terwijl de nieuwe generatie Susan en Ivo met veel enthousiasme de winkel voortzetten samen met vaste krachten Marian en Oscar.
Stil zitten is er niet bij
Susan en Ivo: “Honderd en tien jaar oud word je in het zakenleven niet als je maar stil blijft zitten en dat zijn we dan ook zeker niet van plan. We hebben genoeg ideeen en plannen die we uitvoeren. Zo komt de dierenfotograaf regelmatig langs om een gratis foto van de huisdieren te maken. Regelmatig zijn er speciale dagen waarop klanten voor een speciale lage prijs hun huisdier kunnen laten inenten en/of chippen door onze dierenarts. Er wordt dan geen consult gerekend. We hebben naast onze fysieke winkel ook een webwinkel. We hebben een eigen bezorgdienst waar bestellingen gratis thuis bezorgd kunnen worden in de omgeving van onze winkel. Om de paar maanden houden we een speciale ‘vroege vogel actie’ of speciale ‘V.I.P.-avond’ waarop klanten met extra korting aankopen kunnen doen en via de kassabon meedingen naar leuke prijzen. En elke twee maanden wordt de speciale Discus-folder uitgegeven met diverse tips en koopjes.”