15 oktober 2018 | Dossier: Ledennieuws,

Dsz Hoeben 80 jaar: geen feestdag, maar een feestmaand

Dierenspeciaalzaak Hoeben bestaat 80 jaar en viert de hele maand oktober groot feest.

Frank Hoeben met opa
Frank samen met zijn opa.

Eigenaar Frank Hoeben: “Ja, alles gaat lekker deze maand. De big shoppers die de klanten krijgen, de goodiebags op dierendag en de vlaggetjes en ballonnen in de winkel krijgen een hoop aandacht. Maar de 120 meter vlaggenlijn en de ruim 200 ballonnen zijn ook niet te missen en dan staan er nog twee zuilen met ballonnen buiten. De hele dag door worden we gefeliciteerd en krijgen we verhalen te horen; ‘vroeger toen we nog bij je opa onze vogeltjes kochten....', geweldig!”

“Ook hebben we deze maand onze nieuwe bedrijfskleding in gebruik genomen waar we ‘Sinds 1938’ onder het logo toegevoegd hebben”, gaat Frank trots verder.

Speciale aanbieding voor klanten

“Voor de klanten zijn de 80 aanbiedingen in de winkel het mooiste. Mensen komen bij de kassa vragen of die prijs wel klopt; 8 euro voor een kattenbak, 8 euro voor een mandje die normaal 17,95 moet kosten. En verder hebben we veel prijzen van 8 euro of 80 euro. De dubbele pagina in de krant is ook goed ontvangen en gelezen. We hebben een goede naam in Haarlem, sommige mensen komen al hun hele leven bij ons in de winkel, bij opa, bij pa en nu bij mij.“

“Naast de aanbiedingen valt er voor de klanten van alles te beleven. Zo werden er portretschilderijen gemaakt van verschillende huisdieren en komt er nog een aquariumdag met aquascaping, lezing over plaagdieren, demonstratie aqua illumination en klanten kunnen hun eigen aquariumwater laten testen.”

Hoeben ballonnen
De huidige winkel

Hoogtepunten

“In 80 jaar hebben we veel hoogtepunten meegemaakt. Iedere uitbreiding en verbouwing tot een mooier en beter geheel is geweldig. Tot drie keer toe hebben we een uitbreiding van de hoeveelheid vierkante meters, twee keer hebben we een geheel nieuwe afdeling toegevoegd (reptielen en een zeewater afdeling). Maar ook iets als een compleet nieuw plafond met nieuwe luxe energiezuinige verlichting vond ik zelf een hoogtepunt. Doordat er binnen in de winkel zoveel licht is, lijkt het wel of altijd de zon schijnt. En de compleet nieuwe voorpui, driedubbel glas, zonwerend en isolerend met een schuifdeur zodat het voor minder valide NOG makkelijker binnenkomen is.“

Dieptepunt

“Een persoonlijk dieptepunt is het overlijden van een van mijn voorbeelden, Wim Hoeben (opa). Helaas een jaar voordat we de overname van mijn vader naar mij rond hadden. We hebben toen een feestelijke receptie gegeven en  graag had ik gezien dat hij daar bij kon zijn, maar dat hij het mooi vond om mij bezig te zien met ‘onze’ winkel, dat heeft hij mij meerdere malen verteld. Dan heb ik gelijk over mijn voorbeeld verteld, een ander voorbeeld is uiteraard mijn vader, alles wat ik nu heb, heb ik te danken aan mijn opa en mijn vader; een mooi gezond bedrijf.”

Het geheim van Hoeben

“Ons geheim: service, kwaliteit, klantgericht, maar ook vooral met plezier, vrolijk rondlopen in de winkel én met een glimlach je klant begroeten. Dat allemaal is goud waard. Even meelopen naar de auto of de boodschappen thuisbezorgen, alles in de tas doen die de klant zelf heeft meegenomen, maar ook het echt luisteren naar de klant, meedenken bij een probleem. Af en toe een cadeautje weggeven en ook gewoon een praatje maken met de mensen, zeker de mensen die alleen zijn.”

Hoeben in 1963
Uitbreiding van dierenspeciaalzaak Hoeben in 1963 met opa en oma.

Vroeger

“Verhalen van vroeger zijn er in overvloed. Mijn opa zat vol met verhalen over vogeltjes halen bij de kwekers. Dat ze vroeger, als de winkel dicht ging, nog naar Brabant reden om honderden kanaries te kopen. Hoe hij die dan vervolgens op de terugweg aan een collega winkelier halverwege de rit met winst verkocht om dan maar weer terug te rijden naar Brabant en weer vooraf aan te beginnen. Maar ook de verhalen over de verbouwingen hielden niet op. Vroeger deden ze alles zelf, dat was goedkoper en het ging lekker vlot. Opa ging dan ook met regelmaat nachten door. Ging de winkel zaterdagavond dicht om maandagochtend weer open te gaan met een compleet vernieuwde vogelafdeling, nieuw plafond, getegeld en nieuwe kooien. Alles in een weekend zonder slaap.“

Begonnen als buschauffeur

“Dat opa hier naar toe kwam als buschauffeur en in de bus al de eerste kanaries verkocht aan de mensen. Later verkocht hij ook voer. Toen nam hij een winkel over van meneer Valk, laadde de complete inboedel op een bakfiets en nam dat mee naar huis waar hij de winkel vanuit huis voortzette, om een paar jaar later naar onze huidige locatie te verhuizen.”

“Ja, verhalen genoeg; opa had eigenlijk al die verhalen op moeten schrijven”, aldus Frank.

Een uitgebreid interview met Frank Hoeben verschijnt in nummer 7 van het Dibevo-Vakblad.