Het zal je niet ontgaan zijn dat Dibevo vorig jaar samen met de Dierenbescherming is gestart met Happy Konijn. De aanvankelijke proef met vier winkels is inmiddels zodanig geëvalueerd, aangepast en aangescherpt dat we klaar zijn voor een landelijke uitrol. Dat betekent dat dierenspeciaalzaken en tuincentra zich per direct kunnen aanmelden als Happy Konijn-deelnemer. Hoe dat werkt? Dat dat lees je hieronder.
De landelijke aandacht die Happy Konijn in april 2017 kreeg, zorgde voor een golf van bewustwording over de juiste manier van konijnen houden bij de consument, maar vaak ook bij ondernemers. Tinley-gedragstherapeut Eline Teygeler gaf daar in Dibevo-Vakblad 3 van 2017 een logische verklaring voor. Konijnen werden vroeger vooral gehouden vanwege hun vacht en vlees, en de huisvesting moest vooral handig zijn voor mensen, niet voor de dieren. En handig betekende in dit geval veel konijnen op een zo klein mogelijk oppervlak, maar wel individueel gehuisvest. Deze oude norm beïnvloedt volgens Teygeler nog steeds de denkwijze over huisvesting van konijnen.
Diervriendelijk ondernemen
Bewustwording is dus een belangrijke eerste stap naar beter dierenwelzijn. Uit een evaluatie onder de deelnemers aan het proefproject blijkt dat Happy Konijn positieve reacties oplevert van klanten. Ze zijn geïnteresseerd en bereid om in het belang van het konijn te denken. Bovendien levert het de dierenspeciaalzaak of het tuincentrum vaak extra goodwill op, zeker wanneer een medewerker er duidelijke uitleg bij geeft. Het Happy Konijn-winkelmateriaal zorgt daarbij voor belangrijke ondersteuning. Of zoals een deelnemer het omschreef: “Het roept vragen en reacties op waardoor we met de mensen in gesprek kunnen gaan.”
Deelnemen aan Happy Konijn: hoe werkt het?
Happy Konijn leunt op vier belangrijke ingrediënten:
- Aantrekkelijk gepresenteerde informatie over konijnen houden.
- Ondernemers die de klant persoonlijk aanspreken.
- Een voorbeeld in de winkel van goede huisvesting en verzorging.
- Het wijzen op het volwassen konijn in het dierenopvangcentrum als de consument zoekt naar een maatje voor een eenzaam konijn.
Om de kwaliteit van Happy Konijn te waarborgen, moeten deelnemers aan een reeks voorwaarden voldoen en is er een schriftelijke intake. Ben je geïnteresseerd in deelname? Volg dan de volgende stappen.
STAP 1
Loop de Checklist voor deelname aan Happy Konijn door en vink de punten aan waar je aan voldoet. Wat blijft er over? Probeer die punten eerst op te lossen voordat je aan stap 2 begint.
STAP 2
Schrijf een motivatie voor deelname aan het project. Vermeld daarin:
- wat de belangrijkste reden is dat je mee wilt doen aan het project
- hoe je je medewerkers gaat betrekken bij het project en op welke manier
- wat dierenwelzijn voor je betekent
- hoe je nieuwe en bestaande klanten denkt te gaan informeren over dit project en de verzorging van konijnen in het algemeen
- hoe je impulsaankopen denkt te gaan voorkomen
STAP 3
Maak een reeks foto’s van de konijnenverblijven in je winkel.
STAP 4
Stuur je motivatie + de foto’s naar info@dibevo.nl. Deze worden door ons én de Dierenbescherming bekeken, besproken en beoordeeld.
STAP 5
Is alles akkoord? Dan ontvang je van ons een Happy Konijn-promotiepakket met daarin:
- 1 Happy Konijn-presentatiekubus (40x40x40 cm)
- 2 posters 10 tips bij het kiezen voor een konijn (1 x A2- en 1 x A3-formaat
- 1 poster Kies voor een Happy Konijn (A3)
- 1 poster Kies voor een Happy Konijn uit de opvang (A3)
- 1 Happy Konijn-testimonial (A4)
- 10 uitgelichte konijnentips (elke tip afzonderlijk op één vel A5)
De kosten voor deelname aan Happy Konijn zijn € 59,95 (inclusief promotiepakket). Deze betaal je pas na een positief akkoord. Heb je nog vragen over Happy Konijn of het stappenplan? Stuur dan een e-mail naar
info@dibevo.nl met je vraag.
Happykonijn.nl
Inmiddels leidt het adres happykonijn.nl naar een pagina op de consumentensite Huisdierenspecialist met daarop de basisinformatie over het project. Deelnemers aan Happy Konijn zullen hier worden vermeld.