Ontvangt u wel eens vreemde berichten van andere Twitteraars? Grote kans dat hun account gehacked is. Maar het kan u ook overkomen!
Wat zijn dat voor berichten?
Vaak zijn het berichten met teksten als:
- Hello somebody is saying terrible rumors about you...
- Hey some person is posting horrible things about you...
- Hi this user is posting nasty things about you...
Meestal staat er een link achter deze teksten. Als u daar op klikt, bent u zelf de klos. Gooi deze berichten daarom meteen weg en stel uw twitter-volger via een privébericht in kennis van het feit dat zijn account gehacked is.
Hoe kom ik erachter of ik zelf gehacked ben?
Vaak gaat er nogal wat tijd overheen voordat u een hack ontdekt. U krijgt de spamberichten namelijk niet snel onder ogen. Daarvoor moet u toevallig in uw verzonden privéberichten (Direct Messages) hebben gekeken of is een volger zo aardig geweest om u van de hack op de hoogte te stellen.
Oké, ik ben gehacked. Wat dan?
Dan moet u snel handelen.
-
Wijzig meteen uw wachtwoord op twitter.com en gebruik daarbij zowel letters als cijfers en leestekens. Controleer of u echt op twitter.com zit en niet op een schaduwwebsite. In de adresbalk van uw browser moet https://twitter.com/ staan en bijvoorbeeld niet http://twitter.pietersen.com/
-
Ga naar de pagina applicaties op twitter.com. Hier vindt u een overzicht van alle programma’s die u toegang heeft gegeven tot uw Twitter-account. Staan er programma’s die u niet kent? Klik dan op de knop ‘Toegang intrekken’.
- Stel uw volgers op de hoogte dat uw account gehacked was en dat nu alles weer in orde is.
Het lukt niet: ik kan helemaal niet meer inloggen
- Vraag wachtwoordherstel aan bij Twitter met een wachtwoordherstelformulier.
- Lukt ook dat niet, neem dan contact op met Twitter Support.