30 oktober 2019 | Dossier: Bedrijfsvoering, Klanten, Ledennieuws,

Hoe toegankelijk zijn winkels in de Dibevo-branche?

Toegankelijkheid van je bedrijf is nog niet ‘het gesprek van de dag’, maar aan alles merk je dat een ONtoegankelijk bedrijf eigenlijk niet meer kan. Hoe zit het eigenlijk met de toegankelijkheid in de Dibevo-branche? Is die beter geworden of juist niet? Drie Dibevo-leden, Dierenspeciaalzaak Hoeben, Spierings Vis en Via Natura, vertellen op de website van MKB Toegankelijk wat zij hebben gedaan om mensen met een beperking tegemoet te komen.

De winkelvloer van Via Natura

Uit de ervaringen van de winkels blijkt dat het vooral draait om bewustwording. Je wilt uiteindelijk niet in de situatie belanden dat iemand in een rolstoel je winkel niet in kan, zoals Roos van Limbeek ooit meemaakte in haar eerste Via Natura-winkel: een mooi monumentaal pand, maar ontoegankelijk voor mensen in een rolstoel. Gelukkig is de nieuwe locatie van Via Natura volledig toegankelijk voor klanten in een rolstoel of met een rollator, maar bijvoorbeeld ook voor ouders met een kinderwagen.

Moeilijk hoeft het niet te zijn, vertelt Frank Hoeben van Dierenspeciaalzaak Hoeben: “Je kunt al heel veel bereiken met simpele ingrepen. Brede gangpaden, geen rommel op de grond en een plaatje over de drempel. Daarmee win je al zó veel.”

Paul van der Heijden van Spierings Vis geeft het advies om eens met een ‘andere bril op’ door je winkel te lopen. Paul: “Om toegankelijk te zijn moet je ruimte vrij maken, soms offer je hier winkelruimte voor op, maar niet altijd. Je pand regelmatig beoordelen op toegankelijkheid levert je enorm veel inzichten op.”

Interviews

Wil je geen klanten mislopen en ook aan de slag met toegankelijkheid? Lees dan vooral de volledige interviews met de drie Dibevo-leden op de website van MKB Toegankelijk.