Inhaken op Oranje: heel ondernemend Nederland houdt zich ermee bezig. Toch moet je uitkijken want anders kan het je weleens geld gaan kosten in plaats van extra omzet opleveren. De auteurswet en de AID houden namelijk geen rekening met nationale feestjes.
Pas op met foto’s van voetbalhelden
Ja, dat is leuk, die foto van Robben of Van Persie, maar heb je wel toestemming van de fotograaf om hem te gebruiken? Daarbij kunnen spelers zich beroepen op het portretrecht ofwel wat juristen noemen hun ‘verzilverbaar commercieel belang’.
Gebruik geen logo’s van KNVB en WK-voetbal
De FIFA en KNVB waken als adelaars om hun handelsmerken en logo’s te beschermen. Maak dus niet de fout om die beeldmerken, maar ook de KNVB-leeuw te gebruiken voor commerciële inhakers.
Plaats geen (oranje) dieren in de etalage
Eigenlijk vanzelfsprekend, maar we noemen het toch maar: plaats geen oranje kanaries, oranje kippen, oranje vissen, enz. in je etalage. Sowieso is het bij wet verboden om dieren in je etalage te houden, of ze nu oranje zijn of niet.
Supersymphatiek!
Maar liefst 7 op de 10 Nederlanders vindt het leuk als een bedrijf ‘iets doet’ met Oranje omdat het refereert aan gezelligheid en saamhorigheid. Maak er dus gebruik van!