Eind april bracht Google een grote wijziging aan in zijn zoeksysteem die flinke gevolgen heeft voor de vindbaarheid van websites op smartphones. Websites die niet geschikt zijn voor mobieltjes zullen steeds slechter gaan scoren in de mobiele zoekresultaten van Google.
Stel dat je een webshop hebt die niet goed bruikbaar is op een mobieltje, dan zul je lager in de zoekresultaten terechtkomen dan concurrerende webwinkels die wel ‘mobielvriendelijk’ zijn.
Wat is ‘mobielvriendelijk’?
Mobiel-vriendelijk betekent dat je website voldoet aan de volgende voorwaarden:
- De tekst is leesbaar zonder dat je hoeft in te zoomen.
- De website past in zijn geheel op het scherm, zodat de bezoeker niet horizontaal hoeft te scrollen.
- Knoppen en linkjes staan ver genoeg uit elkaar, zodat je ze gemakkelijk met een vinger kunt aanklikken.
Twijfel je nog of je website geschikt is voor mobieltjes, dan kun je je website onderwerpen aan Googles ‘mobielvriendelijke test’. Meteen daarna krijg je de uitslag en weet je of je website of webshop wel of geen mobielvriendelijk ontwerp heeft.
Mijn website is nog niet mobielvriendelijk. Wat nu?
Bedenk allereerst dat de Google-wijziging geen enkele invloed heeft op de zoekresultaten van desktop computers en tablets. Je website zal ook niet uit de zoekresultaten verdwijnen als iemand je bedrijf zoekt op een mobieltje. Het is zelfs zo dat een niet-mobielvriendelijk website met – zoals Google het noemt – ‘quality content’, toch heel hoog kan scoren in de zoekresultaten.
Toch is het raadzaam om je website zo snel mogelijk geschikt te maken voor mobieltjes. Het percentage gebruikers dat websites bezoekt via smartphones, groeit behoorlijk hard. Vraag je webbouwer om meer informatie.