25 september 2014 | Dossier:

Klantvriendelijk zijn voor mensen met een beperking: hoe doe je dat?

Klanten met een beperking in de detailhandel

Een klant met een beperking is niet anders dan andere klanten. Ook deze klant heeft wensen en vraagt misschien alleen wat hulp. Hoe ga je daar op een klantvriendelijke manier mee om? En wat is jouw rol als medewerker hierin?

Die vragen staan centraal in de 30 minuten durende cursus ‘Klantvriendelijkheid voor klanten met een beperking in de detailhandel’. Het is een interactieve cursus met tekst, geluid, animaties, films en foto's. Met de afsluitende toets kun je je opgedane kennis meten en een certificaat behalen.

Direct naar de cursus

Steeds meer mensen met een beperking

Zeker 15% van de Nederlanders heeft een beperking en dit aantal neemt verder toe, o.a. door vergrijzing. Het aantal 65-plussers verdubbelt de komende jaren van 2 miljoen naar 4,6 miljoen mensen. Daarmee neemt ook het aantal mensen met een beperking toe. Deze groep heeft meer tijd, blijft langer, komt ook op 'daluren', neemt vaak familie/vrienden mee en komt graag terug als je klantgericht bent. Met de juiste sfeer, een klantvriendelijke houding en kleine aanpassingen ben je toegankelijk voor iedereen.

Alles Toegankelijk

De online cursus is een initiatief van Alles Toegankelijk, een samenwerkingsverband van werkgevers- en cliëntorganisaties voor gehandicapten. Eerder ontwikkelde Alles Toegankelijk al een online hulpmiddel voor de horeca. Meer informatie vind je op hun website.