Contant geld verdwijnt langzaamaan. Begon het met cheques en daarna de pinpas, tegenwoordig is een tikje met je smartphone al voldoende om een product aan te schaffen. Maar naast alle digitale betaalmogelijkheden zien we steeds vaker initiatieven opduiken die alle (zichtbare of onzichtbare) briefjes en munten achterwege laten. Geld is niet meer nodig. Je betaalt met een goede daad, een uurtje sporten of het doneren van bloed.
Een paar jaar geleden schreef ik al over de opkomst van het ruilen en delen van producten. Consumenten die onderling hun bezit delen of tijdens een ruilfeestje kleding swoppen.
Maar de retailbranche heeft niet stilgezeten. Winkels geven consumenten nu met regelmaat een kans om een product te bemachtigen, zonder er voor te betalen. Althans, zonder er geld voor op de toonbank te leggen. Ik geef een aantal voorbeelden.
1. One Twine
De webwinkel One Twine is een initiatief van Recyclebank. Ben je milieuvriendelijk bezig en recycle je? Dan beloont Recyclebank je met punten. En via One Twine mag je die Recylcebank punten inleveren. Zo koop je jouw (milieuvriendelijke) schoonmaakmiddelen of horloge met korting.
2. The Exchange
Nieuwe broek of jurkje scoren? In Kaapstad maakte The Organ Donor Foundation het mogelijk zonder je portemonnee tevoorschijn te halen. Het enige wat je hoefde te doen: orgaandonor worden. In de pop-up winkel The Exchange mocht je vervolgens je nieuwe kledingstuk uitzoeken.
3. Anthon Berg
Het Deense chocolademerk Anthon Berg opende een pop-up winkel voor 1 dag, waar ieder gratis chocolade mocht halen. Nou ja, gratis.. In ruil voor de lekkernijen moesten klanten toezeggen een goede daad uit te voeren. “Een hele week geen commentaar op de rijstijl van je vriendin”. “Breng iemand ontbijt op bed”. “Lief zijn voor je moeder komende week”. Gezien de lange, lange rij voor de winkel waren mensen in ieder geval meer dan bereid zichzelf van de goede kant te laten zien.
4. Sears
Sears beloont hun klanten voor een actieve levensstijl. De winkelketen werkt hiervoor samen met FitStudio.com. FitStudio stelt gratis fitnessprogramma’s en een app beschikbaar, waarmee mensen hun activiteiten meten en punten verzamelen. Voor iedere 14 mijl (22,5 km) die je rent, krijg je $5 korting bij Sears.
5. The walking dead bloodstore
En last but not least, ook je bloed kun je inzetten om een koopje te scoren. TV-Zender Fox wilde het nieuwe seizoen van de horrorserie “The Walking Dead” niet onopgemerkt voorbij laten gaan. In Portugal openden zij daarom een pop-up store, in samenwerking met de nationale bloedbank. Gadgets en merchandise van de serie waren volop beschikbaar, maar wel alleen voor diegenen die bloed doneerden. En hoe meer bloed, hoe meer producten je in je tas mocht stoppen.
Ja, sommige winkels zijn vooral voor promotionele doeleinden opgezet. Maar toch, het is interessant te zien dat geld niet meer het enige betaalmiddel blijkt te zijn. Met een beetje extra aandacht voor de wereld om je heen kom je tegenwoordig ook al een heel eind.
Exclusief voor Dibevo-leden: 10% korting op Winkelscan
Te veel retailers laten verkoopkansen liggen op hun eigen winkelvloer. Weet jij bijvoorbeeld wat de nummer-1-locatie is om klanten aan te zetten tot kopen? En focust je winkel zich echt voor de volle 100% op die klant? Speelt je inrichting optimaal in op dé cruciale koopprikkel? Het zijn punten die je direct op kunt pakken en geen grote investering vragen.
Dibevo helpt je graag met het in kaart brengen van die kansen die je met jouw bedrijf laat liggen. Daarvoor werken we samen met Marian Bekkers van Kooplust Retail Inspiratie & Advies. Dibevo-leden kunnen met een korting van 10% een Winkelscan uitvoeren. Samen met jou maakt Kooplust dan een actieplan dat je de volgende dag al extra omzet oplevert.
Wil je een Winkelscan aanvragen? Bel ons dan op 033-4550433 of stuur een e-mail naar info@dibevo.nl.