14 oktober 2019 | Dossier: Promotie,

Mag je straks nog wel huis-aan-huis-folders verspreiden?

De huis-aan-huis-folder is nog altijd een perfect marketingkanaal. Bijna 95% van alle Nederlanders leest weleens een reclamefolder en 8 op de 10 komt in actie na het lezen van een folder. Maar daar komt snel verandering in: consumenten die geen JA/JA-sticker op hun brievenbus plakken, krijgen in Amsterdam, Rotterdam en Haarlem geen folders meer in de bus en andere gemeente spelen met het idee. Mag je straks nog wel reclamefolders verspreiden?

Ja/ja-sticker

De gemeente Amsterdam draaide in 2018 het folderbeleid om. In plaats van een NEE/NEE-sticker om aan te geven dat een huishouden geen folders meer door de brievenbus wil krijgen, moeten Amsterdammers een JA/JA-sticker op hun brievenbus plakken als ze wél reclamedrukwerk willen ontvangen.

Nog geen 20% van de inwoners heeft die sticker aangebracht. Voorheen werden de folders bij bijna 50% van de brievenbussen bezorgd. Die 30% daling was voor folderbranche genoeg reden om een rechtszaak aan te spannen tegen de gemeente Amsterdam. De rechter oordeelde echter dat de gemeente dit systeem gewoon mag hanteren; daarmee de weg vrijmakend voor andere gemeenten om hetzelfde te doen.

Ook JA/JA-sticker voor huis-aan-huisblad

De gemeenten Utrecht en Heiloo hebben nu besloten ook het huis-aan-huisblad onder het regime van de JA/JA-sticker te brengen. Dat betekent dat huis-aan-huisbladen óf geen advertenties mogen bevatten (maar dat kan natuurlijk niet) of alleen in de bus gegooid mogen worden bij burgers met een JA/JA-sticker. En daarmee zaagt dit nieuwe beleid ook aan de poten van het huis-aan-huisblad dat door het lage aantal JA/JA-stickers nauwelijks nog rendabel te exploiteren is.

Kleine ondernemer is de dupe

Veel advertenties in de huis-aan-huis-bladen zijn afkomstig van kleine ondernemers en zelfstandige retailers. Juist deze groep is de dupe van dit JA/JA-sticker-beleid. Via de Nationale Winkelraad pleit Dibevo daarom dat huis-aan-huis-bladen niet onder het regime van de JA/JA-sticker zouden moeten vallen. Juist voor de kleine winkeliers is adverteren in huis-aan-huis-bladen, maar ook reclamefolders van vitaal belang. Dibevo vindt dat er één landelijk model moet komen dat geldt voor alle gemeenten.

Onomkeerbare trend

Vast staat dat gemeenten er alles aan zullen doen om folderverspreiding in te dammen. Daarom kan het zinvol zijn om je te laten informeren over de mogelijkheden van digitale reclame via Google, e-mail en social media.

Mocht je op de een of andere manier merken dat jouw gemeente ook overweegt om een JA/JA-beleid in te voeren, zoek dan contact met een raadslid van de gemeente en leg uit waarom een dergelijke maatregel slecht is voor de lokale kleine ondernemer. Ofwel: laat je stem horen!