Ben jij van mening dat jouw dierenspeciaalzaak bekend staat als klantvriendelijk, servicegericht, goede omgang met dieren en een mooie presentatie in de winkel, dan kun jij je deze zomer nog opgeven voor de Dierenspeciaalzaak van het Jaar award. De Dierenspeciaalzaak van het jaar Award wordt uitgereikt tijdens de Dutch Pet Conference & Awards op dinsdag 5 november.
DSZ Award-jurylid Manon de Kort aan het woord
Manon de Kort, docent dier- en veehouderij bij HAS Hogeschool, neemt voor de derde keer plaats in de jury. Van origine werd de award uitgereikt tijdens het jaarlijkse dierenfestival Animal Event te Hilvarenbeek. Sinds twee jaar is het onderdeel geworden van de jaarlijkse award-uitreiking voor de dierenbranche. Laatstgenoemde heeft groot belang bij deze award; met de uitreiking worden vooruitstrevende dierenspeciaalzaken geroemd om hun bijdrage aan de branche. In een gesprek met dit jurylid wordt duidelijk dat dierenspeciaalzaken continu moeten inspelen op veranderingen, willen zij zichzelf blijven onderscheiden van anderen en de doelgroep aan zich verbinden.
Iedere dierenspeciaalzaak in Nederland komt in aanmerking voor deze award. De nauw betrokken jury houdt vast een strenge beoordelingscriteria, welke tot stand zijn gekomen door intensief contact met winkeliers en betrokkenen. Met de vijf criteria die er nu zijn wordt er onder andere antwoord gegeven op vragen als ‘waar moet een winkel aan voldoen om een voorbeeld te zijn voor de branche?’ en ‘hoe laat je als dierenspeciaalzaak je meerwaarde zien?’. “De award is geen keurmerk maar in onze ogen een aanmoediging en beloning voor de moeite die de dierenspeciaalzaak de afgelopen jaren heeft gedaan om mee te gaan met alle ontwikkelingen in de branche. Het belangrijkste is dat dierenspeciaalzaken zich blijven ontwikkelen, want het staat nooit stil”, aldus Manon de Kort.
Speelveld aan verandering onderhevig
De komst van het online winkelen heeft op alle denkbare fronten impact gehad, ook op het speelveld waarbinnen de speciaalzaak een strategie uitrolt. Alles is veranderd. “Voor een dierenspeciaalzaak is het door de komst van online winkelen nóg belangrijker geworden een eigen identiteit te hebben. Wie ben je? Wat bied je aan? Waarom moet de huisdiereigenaar nou uitgerekend bij jou een product aanschaffen? Oftewel; werk een strategie uit zodat de doelgroep zich kan identificeren met jouw winkel. Zorg voor toegevoegde waarde want daarmee bind je klanten aan je winkel.” Dit betekent volgens Manon keuzes maken in assortiment, klantbenadering en relaties met leveranciers. Maar ook de locatie, bereikbaarheid en openingstijden zijn van groot belang. Een ander belangrijk aandachtspunt zijn de medewerkers van de winkel. Sluiten hun karakter en wat zij te bieden hebben aan op de wensen en behoeften van de klant?
Een bekroning voor het harde werken
Op de vraag waarom een dierenspeciaalzaak zich zou moeten aanmelden voor de DSZ-Award reageert Manon kort maar krachtig: “omdat het een bekroning is op al het werk dat is verzet en je jezelf profileert als voorbeeld voor de branche. Het is natuurlijk een feestje waard als jij en je team in ’t zonnetje worden gezet. Maar nog veel leuker is alles wat ná het winnen van de award gebeurt. Denk hierbij aan andere winkeliers die jouw winkel bezoeken om met eigen ogen te zien wat het is dat jouw winkel zo onderscheidt van de rest. Klanten die jou feliciteren met de overwinning en het samen met je willen vieren. Het team dat een enorme boost aan energie en zelfvertrouwen krijgt. Er gebeurt zoveel, dit avontuur wil je echt niet missen!!”
Kans maken op deze award
Ben je van mening dat jouw zaak aan bovengenoemde criteria voldoet? Inschrijven om kans te maken op deze award is mogelijk. Iemand voordragen kan ook. Voordragen en inschrijven voor deze award is geheel kosteloos en kan nog tot en met 31 augustus. Kijk voor meer informatie op www.dutchpetconference.nl.