57% van de Nederlandse consumenten bestelde het afgelopen jaar bij Aziatische webshops, waarvan 38% meerdere keren. Onder Gen Z ligt dit percentage zelfs op 71%. Dit blijkt uit de Visa Payment Monitor, een jaarlijks marktonderzoek onder 1.010 Nederlanders, uitgevoerd in samenwerking met Forsa.

Social media als winkelplatform
Social media speelt een steeds grotere rol in online winkelen. Een derde van de consumenten heeft weleens een product gekocht dat zij via social media ontdekten, terwijl 26% direct via een platform een aankoop deed. Bij Gen Z loopt dit op tot 45%. Consumenten verwachten dat deze trend doorzet: 36% denkt dat winkelen via social media steeds gangbaarder wordt, en eenzelfde percentage verwacht dat virtueel passen van kleding de norm wordt.
Mobiel betalen steeds populairder
Digitale betaalopties winnen terrein. Sinds 2022 is het gebruik van smartphones voor betalingen met 54% gestegen. 61% van de consumenten verlaat liever het huis zonder portemonnee dan zonder smartphone. Daarnaast worden betaalgegevens steeds vaker digitaal opgeslagen, bijvoorbeeld in betaalapps (37%) of bij online winkels (25%).
Contant geld vooral als reserve
Contant geld wordt steeds minder gebruikt als primair betaalmiddel. Slechts 19% van de consumenten ziet het nog als de belangrijkste manier van betalen. De helft van de consumenten (51%) heeft het enkel op zak uit angst dat digitaal betalen niet mogelijk is.