24 januari 2022 | Dossier: Promotie, Wet- en regelgeving,

Nieuwe regelgeving voor online verkopen

Heb jij een webshop? Dan krijg je vanaf halverwege dit jaar te maken met nieuwe regels voor online verkopen. Je moet dan bijvoorbeeld rekening houden met aangepaste regelgeving voor het weergeven van kortingen bij van-voor prijzen.

Op dit moment mag je bij een aanbieding als ‘van’ prijs nog de prijs tonen waarvoor je het product in een periode van 3 maanden voorafgaand aan de aanbieding ook daadwerkelijk hebt aangeboden. Met de invoer van de nieuwe regels, moet je uitgaan van de laagste prijs die je 30 dagen voorafgaand aan de aanbieding hebt gebruikt voor het artikel. 

Je mag wel korting laten zien ten opzichte van de prijs van je concurrent of de adviesprijs van een artikel en er komen enkele uitzonderingen, bijvoorbeeld voor beperkt houdbare producten en voor oplopende kortingen op hetzelfde product.

Reviews

Laat je op je online verkoopkanaal reviews en beoordelingen zien? Dan moet je na invoering van de nieuwe regelgeving aangegeven hoe je controleert dat deze recensies van klanten zijn die het artikel hebben gekocht of gebruikt. Ook dien je aan te geven of je alle beoordelingen plaatst of hier een selectie in maakt en of er sprake is van sponsoring je voor beoordelingen.

Andere nieuwe regels gaan over gepersonaliseerde aanbiedingen en het aanbieden van ‘gratis’ online diensten. Ook heeft de nieuwe regelgeving consequenties voor online marktplaatsen en vergelijkingssites.

Nieuwe Europese richtlijnen

De regelgeving verandert omdat er nieuwe Europese richtlijnen zijn die zorgen voor gelijke regels voor ondernemers in Europa. Ook wordt de consument beter beschermd door de nieuwe regelgeving en krijgen klanten zoveel mogelijk eerlijke informatie. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op het naleven van de nieuwe regelgeving.

De wetgeving is op dit moment nog in behandeling bij de Tweede Kamer en gaat naar verwachting in per 28 mei 2022.