De omzet van Pets Place is in 2024 gestegen naar ongeveer 300 miljoen euro, een stijging van zo’n 15 procent ten opzichte van 2023. De groei is te danken aan een toename van de aankopen in de webshop, de opening van nieuwe winkels en de overname van een aantal grote zelfstandige dierenwinkels. Ondanks de omzetgroei spreekt Pets Place-CEO Ard Malenstein van een uitdagend jaar voor de marktleider in dierenspeciaalzaken.

“We hadden het afgelopen jaar te maken met stijgende inkoopkosten en toegenomen loonkosten”, zegt Malenstein. “Dat bracht de nodige uitdagingen met zich mee. Tegelijk is het gelukt de omzet te laten groeien. Zowel de omzet die we behalen in de winkels als de omzet uit de webshop nam toe. Inmiddels komt ongeveer een kwart van de omzet uit de webshop. Ondanks de gestegen kosten is de winst in 2024 gelijk gebleven aan die van 2023.”
Humanisering ontwikkelt zich verder
Pets Place opende in 2024 nieuwe winkels in onder meer Utrecht, Lelystad en Drachten en het nam de ruim 5000 vierkante meter tellende Haagse winkel Hofstede Dier & Tuin over. Pets Place heeft nu ongeveer 170 winkels door heel Nederland. Het streven is dit jaar tien nieuwe winkels te openen. “Op strategische plekken waar nog geen Pets Place-winkel is, willen we grote vestigingen openen met ruimte voor een dierenarts, trimsalon en dogwash”, aldus Malenstein. “Ook bestaande winkels breiden we waar mogelijk uit, zowel qua winkeloppervlak als diensten die we aanbieden.”
Volgens Malenstein blijft de humanisering van huisdieren zich verder ontwikkelen. Zo steeg afgelopen jaar onder meer de verkoop van hondenkleding en van producten als tassen, fietskarren en buggy’s voor de viervoeter.
‘Pet tech’-trend
Een andere trend die Malenstein ziet is de stijgende populariteit van ‘pet tech’. “Technologie speelt een belangrijke rol in ons leven en dat geldt in toenemende mate ook voor huisdieren. Elektronische kattenbakken en geautomatiseerde voer- en drinkbakken helpen de kat en maken het nog makkelijker om voor je beestje te zorgen."
"Daarnaast zet de opmars van designproducten voor het huisdier door", vervolgt Malenstein. "Denk aan een hondenmand die past bij de inrichting van je huis of een krabpaal afgestemd op je interieur. Ook producten voor de vachtverzorging van honden en katten winnen aan populariteit.