De online verkoop van de 12.000 producten van Pets Place die sinds april van dit jaar ook via bol.com in Nederland en België verkrijgbaar zijn, is verviervoudigd ten opzichte van vorig jaar. Naar verwachting stijgt de online omzet van Pets Place daardoor dit jaar van 4,5 naar 17 miljoen euro.
Het online succes geldt niet alleen voor verkoop via bol.com, ook in de eigen webwinkel steeg de verkoop in de afgelopen zes maanden met 60%. “Naast honden- en kattenvoer worden online met name producten gekocht die niet in de kofferbak passen, zoals grote aquaria en andere dierenverblijven”, vertelt Ard Malenstein, CEO van IJsvogel Retail waartoe Pets Place behoort.
“De samenwerking met bol.com is een belangrijke stap in onze omnichannel-strategie, waarin we proberen het beste uit de combinatie van fysieke winkels en online verkoopkanalen te halen”, vervolgt Malenstein. “Het is geweldig om te zien dat het inderdaad goed uitpakt.” Opvallend is dat een groot deel van de online bezoekers de uiteindelijke aankoop in de fysieke winkels van Pets Place blijft doen. “De meest bezochte pagina op onze site blijft de winkelzoeker”, aldus Malenstein. In de fysieke winkels steeg de omzet dit jaar met 4%.
Kattenluikjes en koelartikelen
“Elk van de 12.000 producten die we momenteel via bol.com aanbieden is al minstens één keer verkocht”, vertelt Malenstein. Bijna driekwart van alle online kopers via bol.com is vrouw, in de leeftijd 20 tot 50 jaar. Mannen bestellen minder, maar áls ze dat doen dan is het doorgaans voor veel hogere bedragen.
Verder wordt een groot aantal producten besteld dat elders lastig verkrijgbaar is. Denk aan gps-trackers voor honden en katten, maar ook aan luxe kattenluikjes die een chip hebben waardoor vreemde katten geen toegang krijgen. Daarnaast signaleert Malenstein seizoensgebonden trends. “Tijdens de warme zomermaanden vlogen bijvoorbeeld de matten en sproeiers om je huisdier koel mee te houden met duizenden over de digitale toonbank.”
Waardevolle samenwerking
Daan van Outeren is bij bol.com verantwoordelijk voor de samenwerking met Pets Place en voor de Dierenwinkel op de website. Hij is erg tevreden met de samenwerking: “De Dierenwinkel van bol.com is sterk uitgebreid met de komst van Pets Place. Hun expertise op het gebied van dierbenodigdheden komt hier perfect samen met de kennis van bol.com op het gebied van e-commerce. Dankzij de adviezen van de experts van Pets Place hebben we bijvoorbeeld de schapindeling en de productinformatie van onze Aquariumwinkel geoptimaliseerd. Daardoor zijn we op dat onderdeel dit jaar 25% harder gegroeid dan de rest van de Dierenwinkel.”
De totale omzet van IJsvogel Retail, waar Pets Place samen met Boerenbond onderdeel van uitmaakt, steeg vorig jaar met 6%. Onder meer door de samenwerking met bol.com gaat Malenstein dit jaar uit van een totale omzetgroei van minimaal twaalf procent. De komende maanden gaat het bedrijf het assortiment op bol.com nog verder uitbreiden, waarbij de focus vooral ligt op extra luxe huisdierbenodigdheden, zoals kattenkrabpalen die passen bij de laatste interieurtrends en moderne accessoires.