Parkeren op straat wordt steeds duurder. Dit blijkt uit onderzoek van Detailhandel Nederland in 36 grote winkelsteden. Maar liefst 80% van deze gemeenten verhoogden hun tarieven in de afgelopen 5 jaar. Hoogste stijger is Assen waar het maximumtarief voor parkeren in het centrum met maar liefst 60% steeg.
In de lokale monitor van Detailhandel Nederland onderzoekt de winkeliersorganisatie de status van lokaal detailhandelsbeleid. Uit het onderzoek blijkt dat het gemiddelde maximale uurtarief voor parkeren op straat in de geselecteerde gemeenten is opgelopen van €2,31 tot €2,61. Het tarief steeg daarmee sinds 2012 met maar liefst 13%.
Assen, de hoogste stijger?
Bovengemiddelde stijgers zijn Haarlem (53%), Zaanstad (34%) en Rotterdam (33%), maar Assen spant volgens het onderzoek de kroon met een stiging van 60% in 5 jaar. Dolf Kloosterziel, secretaris Lokale Belangenbehartiging bij Detailhandel Nederland, vindt het schandalig dat juist Assen, een gemeente met een torenhoge winkelleegstand, heeft besloten om de parkeertarieven ongenadig te verhogen.
De gemeente Assen zegt parkeren op straat duurder te hebben gemaakt om auto's van de straat te weren. “We hebben parkeren in garages juist aantrekkelijker gemaakt, door het maximumdagtarief van 12 naar 6 euro te verlagen,” verklaart de gemeente op NOS.nl. Parkeren op straat kost nu 2,40 euro per uur in Assen en daarmee is de gemeente nog altijd goedkoper dan 24 van de 36 onderzochte steden. Het uurtarief in garages is daar 2,14 euro.
Blauwe zones invoeren
Amsterdam is traditioneel de gemeente met de hoogste tarieven. Een uurtje parkeren op straat kan hier oplopen tot zo’n 5 euro per uur. Andere steden waar het relatief duur is om te parkeren op straat zijn Utrecht, Haarlem en Rotterdam. Detailhandel Nederland roept gemeenten op om te kijken naar alternatieven, zoals het invoeren blauwe zones of parkeren tegen verlaagd tarief. Steeds vaker wordt in het winkelgebied gratis of goedkoop parkeren aangeboden. Zo is parkeren in de garages in Zoetermeer de eerste uren en kan op sommige plekken in bijvoorbeeld Amsterdam en Rotterdam geparkeerd worden tegen een gereduceerd tarief (shop & ride).
No parking, no business!
Vorig jaar schreef Hans van Tellingen in het Dibevo-Vakblad: “(...) Feit blijft dat met name middelmatige winkelcentra gebaat zijn bij ‘gratis’ parkeren. Als er in zo’n geval betaald parkeren wordt ingevoerd, dan gaat dat vaak ten koste van 30% bezoekers en 30% winkelomzet. Genoeg om een hoop winkeliers failliet te laten gaan. En andersom? Leidt ‘gratis’ parkeren dan tot extra bezoek en extra winkelomzet? Zeker!”
Lees het volledige artikel: De zonnige toekomst van het fysieke winkelen in Dibevo-Vakblad nr 5 - 2016.
- - -
Foto: Floris Looijesteijn