Dierenspeciaalzaakondernemer Richard Theijsen heeft zijn dierenspeciaalzaak Pet Needs in een duurzaam jasje gegoten. Hiervoor heeft hij zijn winkel geheel verbouwd en dat zorgt voor een geheel nieuwe beleving voor zijn klanten. Wat heeft de ondernemer allemaal veranderd waardoor zijn winkel een steentje bijdraagt aan een beter milieu?
Theijsen: “Alle winkelverlichting is vervangen voor LED-lampen, 80% van de plastic verpakking van diervoeding is vervangen voor papier, ik verkoop biologisch voedsel met toevoeging van allerlei kruiden én houten dierenspeelgoed. Dat maakt de dierenspeciaalzaak geheel duurzaam. Mijn klanten juichen deze nieuwe koers toe, want zij zijn zich steeds meer bewust van het belang van duurzaam leven.”
25-jarig jubileum
Het jaar 2017 brengt een mooi 25-jarig jubileum met zich mee voor de dierenspeciaalzaak. De ondernemer brengt de duurzame producten extra onder de aandacht, hij organiseert de jaarlijkse hondendag en in oktober/november mag de ondernemer zijn miljoenste klant ontvangen.
“Het hoogtepunt in mijn 25-jarig bestaan is dat ik mijn vrouw zo heb leren kennen! Zakelijk gezien is het meest bijzondere moment de geboorte van 40 kameleons bij ons in de winkel wat ook op tv is geweest bij Hart van Nederland. Het geheim van een succesvolle dierenspeciaalzaak zit in de bevlogenheid en toewijding. En ik zoek altijd naar verbetering of verandering. Naast het zelf kweken en fokken van veel dieren, zoek ik bijvoorbeeld ook naar bijzondere producten”, aldus Theijsen.
Dieren in de winkel
“Ik probeer een goede balans te vinden tussen korte- en langetermijnplannen, want zonder te zaaien kun je niet oogsten”, zegt Theijsen. “Ik vind het een belangrijke taak voor Dibevo om ervoor te zorgen dat dierenspeciaalzaken dieren mogen blijven verkopen, maar dat geldt ook voor de drogisterijartikelen. Dieren zijn emotie: consumenten willen een klik hebben met het dier.”