Misschien heb je het voorbij zien komen in het nieuws: de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft verschillende leveranciers van hondenvoer gewaarschuwd. Volgens signalen die de ACM heeft ontvangen, hebben zij invloed uitgeoefend op de verkoopprijzen van hun producten in dierenspeciaalzaken. Dit mag niet volgens de concurrentieregels, en leveranciers kunnen ervoor worden beboet.

Wat zijn de regels?
Detaillisten moeten vrij zijn om hun eigen verkoopprijzen te bepalen. Leveranciers mogen op geen enkele manier invloed uitoefenen op die prijzen of kortingen. Die beïnvloeding kan verschillende vormen aannemen, zoals:
- een leverancier kan een detaillist aanspreken op zijn verkoopprijs of korting, eventueel op verzoek van een andere detaillist;
- een leverancier kan dreigen met een leverstop of slechtere voorwaarden als een detaillist zich niet aan de prijs houdt;
- een leverancier kan een detaillist constant herinneren aan adviesprijzen;
- een leverancier kan detaillisten belonen (bijvoorbeeld met extra korting) als zij zich aan adviesprijzen houden;
- een leverancier kan de opdracht geven aan anderen, zoals een tussenhandelaar, om invloed uit te oefenen op verkoopprijzen.
Leveranciers mogen wél een maximale verkoopprijs afspreken of een vrijblijvende adviesprijs voorstellen.
Deze regels gelden voor alle leveranciers. Meer informatie over de regels is te vinden op de website van de ACM. Op de website staat ook een adviesprijscheck voor leveranciers.
Waarom bestaan deze regels?
De regels zorgen voor eerlijke concurrentie. Detaillisten bepalen zelf hoeveel ze voor hun producten vragen en daarmee ook hoeveel winstmarge ze behalen. Daarmee concurreren ze met andere detaillisten die andere keuzes maken. Uiteindelijk betaalt de consument op deze manier een eerlijke prijs.
In verschillende landen zijn al boetes opgelegd aan leveranciers van huisdierenvoer. In Tsjechië is bijvoorbeeld een boete van bijna 5 miljoen euro opgelegd aan leveranciers van huisdierenvoer voor het beïnvloeden van verkoopprijzen. In Griekenland zijn er recent invallen geweest bij producenten van katten- en hondenvoer.
De ACM houdt de huisdierensector goed in de gaten. Een boete kan oplopen tot 900.000 euro of 40% van de omzet. Wil je als leverancier een boete voorkomen? Controleer dan of je je aan de regels houdt.