Detailhandel en webwinkels krijgen vanaf 13 juni te maken met strengere regels bij verkoop aan consumenten. Wat gaat er veranderen?
-
Je moet het product of de dienst van specifieke informatie voorzien. Dit geldt voor verkoop op afstand en voor verkoop in een fysieke winkel.
-
Vooraf aangevinkte hokjes mogen niet meer op je website. De consument moet uitdrukkelijk toestemming geven voor alle betalingen.
-
Je mag bij telefonisch contact niet meer dan het basistarief rekenen.
-
Het risico van beschadiging of verlies gaat pas over op het moment dat de consument het product ontvangt. Lever je het product af bij de buren? Dan gaat dit risico pas over als de consument het pakje bij de buren ophaalt. Wijst de consument zelf de buren aan als bezorgadres? Dan gaat het risico van beschadiging of verlies wel direct over op de consument.
-
Betaalt je klant met een betaalmiddel zoals een creditcard? Dan mag je de kosten die je hiervoor maakt aan hem doorberekenen. Je mag niet meer vragen dan de werkelijke kosten.
-
De bedenktijd die je klant heeft bij een verkoop op afstand of bij colportage wordt minimaal 14 kalenderdagen. Nu is de bedenktijd nog minimaal 7 werkdagen bij verkoop op afstand en 8 kalenderdagen bij colportage.
- Bij verkoop op afstand moet de consument bij de bestelling en betaling uitdrukkelijk bevestigen dat hij akkoord gaat.
Deze regels zijn gemaakt voor een betere bescherming van consumenten. Daarom gelden zij niet wanneer je als ondernemer een overeenkomst sluit met een andere ondernemer (business-to-business, B2B).
Ingangsdatum
De wijziging gaat naar verwachting in per 13 juni 2014. De nieuwe regels gelden alleen voor overeenkomsten die op of na 13 juni 2014 zijn gesloten.
Bron: Antwoord voor bedrijven