Aansprakelijkheid is een lastig maar belangrijk onderwerp. Zeker als je te maken hebt met gevoelige en vaak emotionele zaken, zoals schade waar dieren bij betrokken zijn. Ben je aansprakelijk of niet en tot welk punt ben jij verantwoordelijk voor de dieren die je verkoopt of voor dieren van anderen die je opvangt?
Stel dat je aansprakelijk wordt gesteld, wie moet dan bewijzen dat het terecht is? Soms weet je zeker dat je het bij het rechte eind hebt, maar wil je die discussie met je klant voeren? Voor je het weet ben je de klant kwijt of loop je de kans op een slechte naam.
Tenslotte blijft de vraag over of je verzekerd bent voor de geleden schade. Grote kans van niet.
Het gaat zo snel
Een tijdje geleden overkwam het Sandra Swart van hondenuitlaatservice Olijke Vriendjes. Eén van de honden sprong tegen een auto op en maakte krassen in de lak. De eigenaar van de auto werd woedend. Wat doe je dan? Voor Sandra was het makkelijk. Ze liet haar gegevens achter en vertelde de man dat hij contact kon opnemen om door te geven wat de schade was. Gelukkig was het toen zo gesust.
Sandra Swart en Antonie Blom van hondenuitlaatservice Olijke Vriendjes
Sandra: “Ik zag het gebeuren maar kon niet meer op tijd ingrijpen. Echt heel vervelend. Ik voelde me er zo rot over. Gelukkig mankeerde de hond niets maar die man was echt heel boos. Ik zag het helemaal niet zitten om in discussie te gaan. Ik kreeg ook de kans niet trouwens.”
Ons advies
Ook al is het niet verplicht, wij raden alle ondernemers een AVB (Aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven) af te sluiten. Een AVB is echt een andere verzekering dan de AVP (Aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) of de verplichte aansprakelijkheidsverzekering voor de auto (WA). Een AVB is geen dure verzekering. Zeker niet als je nagaat hoe hoog het schadebedrag kan zijn. Dat gaat snel om enorme bedragen. Vooral als er letselschade bij komt kijken.
Wat eigenlijk nog veel belangrijker is: door een AVB te sluiten, leg je het uitzoekwerk over wie de schade moet betalen en hoe hoog het bedrag is, bij de verzekeraar neer. Je hebt er zelf geen omkijken meer naar. Dat scheelt je veel tijd en de kans is veel groter dat je de relatie met je klant kunt behouden.
Dekking voor brancherisico’s
Speciaal voor Dibevo-leden heeft Dibevo Risk een uitgebreide AVB inclusief dekking voor een aantal bijzondere brancherisico’s. Zo is opzicht standaard meeverzekerd. Opzicht is een verzekeringsterm. Het gaat om zaken (ook dieren) die je onder je hoede hebt maar waarvan je niet de eigenaar bent. Denk bijvoorbeeld aan een hond die een knipbeurt krijgt in een trimsalon of een konijn dat je tijdens de vakantie opvangt.
Ook voor Sandra was dat een hele opluchting: “Ik heb de eigenaar van de hond uiteraard verteld over het voorval. Gelukkig kon ik haar meteen vertellen dat ze zich over die krassen op de auto geen zorgen hoefde te maken. Dat was geregeld.”
Meer weten?
Wil je meer weten of heb je vragen over de Aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven? Bel dan Dibevo Risk op tel. 030-2848619. Of stuur een e-mail naar info@dibevorisk.nl.
Op basis van artikel 6:179 BW is de bezitter van een dier aansprakelijk voor door het dier aangerichte schade. De bezitter hoeft niet per se de eigenaar van het dier te zijn blijkt uit de uitspraak van de Hoge Raad. Als je een dier opvangt en verzorgt kan jij ook als bezitter worden gezien. Dat betekent dat de aansprakelijkheid op dat moment bij jou ligt en niet bij de eigenaar van het dier.