27 november 2015 | Dossier: Marktinformatie,

Siervissen in top-3 van meest gehouden huisdieren

Siervissen

Dat de hond en kat de meest gehouden huisdieren in Nederland zijn, zal niemand verbazen. Op de derde plek staat echter niet het konijn of de cavia, maar de siervis. In maar liefst 10% van de Nederlandse huiskamers leven siervissen. Pas daarna komen het konijn (6,5%), de vijvervis (5,8%) en knaagdieren als hamsters, muizen en cavia’s (4,7%).

Deze en andere trends zijn de uitkomst van een onderzoek in opdracht van Dibevo.

Percentage huishoudens met huisdieren

Klik op de afbeelding voor een vergroting (infographic: Dibevo - 27-11-2015)

De cijfers over honden en katten zijn ten opzichte van vorig jaar vrij stabiel: bijna een op de vijf huishoudens heeft een hond in huis en in bijna een kwart van de huishoudens leeft een kat. Gezinnen houden gemiddeld meer katten dan honden: 19% van de hondenbezitters heeft twee viervoeters en bij 30% van de kattenbezitters lopen twee katten in huis. Huisdiereigenaren besteden gemiddeld 30 euro per maand aan hun huisdier.

Aantal huisdieren per huishouden

Klik op de afbeelding voor een vergroting (infographic: Dibevo - 27-11-2015)

Diervoeding

Uit het onderzoek blijkt dat de dierenspeciaalzaak veruit het belangrijkste verkoopkanaal is voor diervoeding. In de categorieën zangvogels en siervissen koopt zelfs meer dan 71% van de huishoudens hun voer bij de dierenspeciaalzaak. De uitzonderingen zijn voer voor katten en pluimvee: de supermarkt blijkt het voornaamste verkooppunt voor kattenvoeding en voer voor pluimvee wordt vooral aangeschaft bij tuin-/dierwinkels als Boerenbond. Dierenspeciaalzaken en tuincentra gaan gelijk op wat betreft de verkoop van voer voor vijvervissen. Samen omvatten ze 77% van de markt. Na vijvervissen scoren tuincentra het best met voer voor siervissen (12%) en knaagdieren (7%). Circa 10% van de honden-, katten- en reptielenbezitters koopt hun voer via internet. Bij de overige huisdieren schommelt dat overwegend tussen de 0 en 5%.

Verkoopkanalen diervoeders

Klik op de afbeelding voor een vergroting (infographic: Dibevo - 27-11-2015)

Gespecialiseerde detailhandel

Het hart van de Dibevo-ledengroep detaillisten is de gespecialiseerde detailhandel, dus dierenspeciaalzaken, tuincentra met een dierenafdeling en tuin-/dierwinkels. Wanneer je die groepen optelt, beslaan ze het overgrote deel van de beschikbare verkoopkanalen. De gespecialiseerde detailhandel is goed voor 43% van het hondenvoer. 11% gaat via internet en 31% gaat via de supermarkt. De rest wordt verkocht via de dierenarts, de markt of de fokker. De gespecialiseerde detailhandel scoort het hoogst bij vijvervissen: maar liefst 91% koopt zijn voer via dit kanaal. Bij de aquariumvissen is dat 86%, bij zang- en siervogels 84%, konijnen en knaagdieren 69%, terrariumdieren 73% en duiven 83%. Dat zijn cijfers om trots op te zijn, al kan de branche nog wat winnen bij kattenvoeding. De gespecialiseerde detailhandel verkoopt 23% van al het kattenvoer, de supermarkt 56% en via internet vindt 9% van de verkopen plaats.

Huisdieren en vakantie

Een derde van de hondenbezitters neemt hun hond mee op vakantie. 43% doet dat juist niet en laat de verzorging van hun viervoeter over aan een dierenpension (10%) of buren, vrienden of kennissen (33%). Katten worden zelden mee op reis genomen (1%), maar veruit het meest verzorgd in eigen omgeving door buren, vrienden of kennissen (66%). Opvallend is dat mensen liever hun siervogel of knaagdier mee op vakantie nemen (4%) dan hun kat. Dan is er natuurlijk nog een groep die (bijna) nooit op vakantie gaat. Bij honden en katten schommelt dat rond de 18%. Duivenbezitters blijven het liefste thuis: 42% van hen gaat nooit op vakantie.

Huisdier en vakantie

Klik op de afbeelding voor een vergroting (infographic: Dibevo - 27-11-2015)

Onderzoek naar alle huisdieren

Sinds 2002 vindt er een jaarlijks onderzoek plaats onder 7.500 huishoudens naar de honden- en kattenpopulatie in Nederland. Met ingang van 2015 worden ook metingen van andere huisdieren meegenomen, zoals konijnen, hamsters, cavia’s, paarden, vissen, vogels en reptielen. De resultaten zijn representatief voor de Nederlandse bevolking en het onderzoek wordt uitgevoerd door SAMR (SmartAgent MarketResponse).

Foto: Pixabay.com