Met het toenemende aantal verkopen via webshops, stijgt ook het aantal klachten van consumenten over aankopen via internet. Bij verkoop via internet gelden speciale regels die consumenten beschermen.
Veel webwinkeliers zijn slecht op de hoogte van deze regels. Consumenten hebben daar last van, bijvoorbeeld als de webwinkel niet levert terwijl de consument al heeft betaald. Of als hij onjuiste informatie verstrekt over de bedenktermijn en niet bereikbaar is voor vragen of klachten.
‘Regel-proof’ webwinkel
Hebt u een webshop en levert u aan consumenten? Dan bent u verplicht om informatie over bereikbaarheid, bedenktijd en verzendkosten, op een duidelijke plek op uw website te vermelden. Het noemen van deze informatie in uw algemene voorwaarden is onvoldoende.
Wilt u weten of en hoe u de regels goed toepast? Op de website van de Autoriteit Consument & Markt staan alle regels met de uitleg. Ook is er een demo-webshop én een checklist om te kijken in hoeverre uw webshop voldoet aan de regels. Het niet naleven van de regels kan u een fikse boete opleveren.