14 mei 2014

Telefoongids.com haalt bakzeil in hoger beroep acquisitiefraude

Telefoongids.com

Telefoongids.com maakt zich met haar handelswijze schuldig aan dwaling. Dat is het vonnis van het Gerechtshof Leeuwarden in het hoger beroep van Telefoongids.com tegen Stichting Gilde Utrecht, dat op 14 mei is uitgesproken. Goed nieuws want dat betekent dat ondernemers die zich ook door Telefoongids.com misleid voelen, een beroep op dit vonnis kunnen doen, zegt ondernemersorganisatie MKB-Nederland.

Wet op de Oneerlijke Handelspraktijken

Stichting Gilde Utrecht liep mee in de rechtszaak van MKB-Nederland tegen het bedrijf Telefoongids.com, dat zich in haar ogen schuldig maakt aan acquisitiefraude. MKB-Nederland had de rechtbank in Groningen gevraagd om mkb-ondernemers dezelfde bescherming tegen dergelijke misleidende advertentieverkopers te bieden als consumenten, door de Wet op de Oneerlijke Handelspraktijken ook voor hen van toepassing te verklaren. De rechter achtte zich daartoe vorig jaar onbevoegd; alleen de wetgever kan zo’n algemene maatregel nemen. Hij kende Stichting Gilde Utrecht echter wél die bescherming toe, omdat de stichting zich laat vergelijken met een consument. Telefoongids.com was tegen dat deel van de uitspraak in hoger beroep gegaan.

Misleiding

Het Gerechtshof Leeuwarden ziet geen reden om Stichting Gilde dezelfde bescherming toe te kennen als een consument. Wél heeft het hof het misleidende karakter van de handelspraktijk waarvan Telefoongids.com zich al jaren bedient ruimhartig aangenomen. Op grond van dwaling heeft het gerechtshof de vordering van Telefoongids.com op de stichting vandaag alsnog vernietigd en het hoger beroep dus afgewezen.

Geen 150 maar 5.400 euro per jaar

Stichting Gilde had een overeenkomst getekend met Telefoongids.com in de veronderstelling met de Telefoongids van KPN van doen te hebben. In die gids heeft de Stichting namelijk al jaren een vermelding. Maar het ging uiteindelijk om een naamsvermelding op de website Telefoongids.com. En in plaats van € 150 per jaar, zoals de Stichting had begrepen, bleek die vermelding €150 per maand te kosten. Met een looptijd van 36 maanden bleken de totale kosten € 5.400 te bedragen.

Onjuiste indruk

Naar het oordeel van het hof is Telefoongids.com er onvoldoende in geslaagd om de onjuiste indruk die in het eerste telefoongesprek bij Gilde is ontstaan, in de offerte en het tweede telefoongesprek weg te nemen. Het feit dat Telefoongids.com bewust heeft gekozen voor een handels- en domeinnaam die lijkt op de naam van een reeds jarenlang bestaande en bekende uitgave van een gevestigde partij en zich bedient van ‘cold calling’ heeft de rechter hierbij zwaar meegewogen.

Voor MKB-Nederland bewijst dit vonnis nogmaals dat de wetgever aan zet is. De ondernemersorganisatie blijft in Den Haag lobbyen voor uitbreiding van Wet op de Oneerlijke Handelspraktijken.

Bron: MKB-Nederland