Huisdiereigenaren vinden ‘gezondheid’ het belangrijkste thema om meer over te weten. Dat blijkt uit recent onderzoek van Prins Petfoods, uitgevoerd door een van de jonge talenten die stage lopen in het ‘innovation lab’ van het bedrijf. Het onderzoek spitse zich toe op de informatiebehoefte van zowel consument als retailer.
Jong talent
Jong talent Tom Vergeer, student commerciële economie aan de Avans Hogeschool, presenteerde deze maand voor Prins zijn rapport ‘Het effectief inzetten van content bij klanten op basis van hun behoeften’. Hij onderzocht welke behoeften consumenten en retailers hebben op het gebied van content, oftewel waardevolle en relevante informatie die gedeeld kan worden.
Consument…
Onderdeel van het onderzoek was een grote online enquête, die door ruim 1.000 consumenten volledig werd ingevuld. Daaruit blijkt dat consumenten de gezondheid van hun dier het meest belangrijke thema vinden om meer over te weten. Ze gebruiken graag internet om kennis op te doen en lezen dan het liefst artikelen die uit meerdere regels bestaan.
Levensfase huisdier | Belangrijkste thema |
Oriëntatie en aanschaf | Gezondheid |
Junior dier (0-1 jaar) | Opvoeding en gedrag |
Volwassen dier (1-7 jaar) | Gezondheid |
Senior dier (7 jaar en ouder) | Gezondheid |
Onderzoeksresultaat uit consumentenenquête |
…versus retailer
De informatiebehoefte van de consument verschilt daarmee van de retailers. Die vinden gezondheid wel belangrijk, maar noemen voeding als belangrijkste onderwerp. Retailers delen bovendien niet zozeer artikelen, maar vooral afbeeldingen via social media. Hun kennis doen ze het liefst op door middel van zelfstudie, zoals een e-learning, of door het volgen van een cursus of lezing.