5 oktober 2022

Verkoop hondenkleding afgelopen jaar met 64% toegenomen

Je hond een regenjack aantrekken, een dikke winterjas kopen om je viervoeter te beschermen tegen de kou of een foute kersttrui voor je huisdier aanschaffen? Het gebeurt steeds vaker. De verkoop van hondenkleding is in een jaar tijd met 64% toegenomen, zo blijkt uit verkoopcijfers van Pets Place.

hondenjas

Pets Place vergeleek de verkoopcijfers van hondenkleding uit 2022 met die van vorig jaar. Vooral het aantal verkochte (winter)jassen en regenjassen is explosief gestegen. In september vertienvoudigde de verkoop van zowel regenjassen als overige jasjes ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. En ook het aantal verkochte truien is in vergelijking met een jaar geleden meer dan verdubbeld.

Vachtstructuur

Een jas of trui voor je hond is niet alleen een fashion-item. Voor sommige rassen is het noodzakelijk kleding te dragen als de temperaturen dalen. “Het is belangrijk goed naar het gedrag van je hond en de vachtstructuur te kijken”, zegt Dieke van Triest, paraveterinair bij Pets Place. “Dat levert al veel informatie op.

Over het algemeen kun je zeggen dat honden met een dunne ondervacht sneller een jas nodig hebben om warm te blijven. En ook honden uit warmere landen die naar Nederland komen en niet gewend zijn aan ons klimaat, zullen het sneller koud hebben. Hetzelfde geldt voor oudere honden, zieke honden of puppy’s. Een herdershond heeft bijvoorbeeld weer meer baat bij een regenjas, omdat zijn dikke ondervacht veel water vasthoudt.”

Uitbreiding assortiment

Vanwege de toenemende vraag naar hondenkleding is het assortiment van Pets Place de afgelopen jaren enorm toegenomen. Er zijn momenteel zo’n vijftig kledingstukken voor honden te koop, een verdrievoudiging ten opzichte van twee jaar geleden. “Ik denk dat het aanbod alleen maar verder gaat toenemen”, zegt Van Triest.

“Net als dat er steeds meer keuze komt in de voeding voor honden, zal ook het kledingaanbod diverser worden. Mensen willen het allerbeste voor hun hond. Bovendien is hondenkleding bereikbaarder geworden voor een groter publiek, omdat het niet meer als exclusief wordt gezien.”