24 mei 2017 | Dossier: Klanten, Promotie

Wanneer plaats je iets op Facebook? [blog]

Tijdens trainingen en workshops krijg ik regelmatig de vraag wat het beste moment is om een bericht op Facebook te plaatsen. ‘Ik heb geen idee,’ zeg ik dan, wat meestal tot verbaasde reacties leidt. Want als ik het al niet weet, hoe kunnen zij het dan wel weten…

Wanneer en op welk tijdstip zet je iets op Facebook?

Toch is het zo. Tuurlijk zijn er allerlei onderzoeken waaruit blijkt wat de beste dagen zijn. Maar het beste moment om iets op Facebook te plaatsen, is wanneer de fans van jouw pagina online zijn. Maar ik weet niet wanneer dat is. Jij misschien wel. Wellicht hebben je fans een vergelijkbaar patroon in het gebruik van Facebook als jij. Of heb jij dat bijzondere ‘fingerspitzengefühl’, waardoor jij precies aanvoelt wanneer je fans online zijn. Je kan het ook iets wetenschappelijker aanpakken…

Wat is de beste dag voor Facebook?

Facebook biedt statistieken en daaruit kan je afleiden op welke dagen jouw fans op Facebook zijn en op welke dagen jouw berichten het best scoren. Als je zelf nog niet veel variatie hebt aangebracht in de momenten dat je berichten plaatst (je doet dat bijvoorbeeld steevast op maandagmorgen en vrijdagmiddag), dan zal je daar eerst mee aan de slag moeten. Post bij voorkeur dagelijks en anders drie- tot viermaal in de week. Doe dat steeds op andere dagen en pak na een paar maanden de statistieken erbij. Je zal zien dat er bepaalde dagen zijn waarop je bijdragen beter scoren dan op andere.

Wat is het beste tijdstip voor Facebook?

Ook hier bieden de statistieken uitkomst. In het voorbeeld zie je dat het aantal fans gedurende de dag niet veel variatie toont. Rond 18.00 uur bereikt de grafiek het hoogste punt. Voor jou kan dat geheel anders zijn en ook per dag verschillen. Onder de statistieken kan je ook vinden hoe vaak er op een bericht is geklikt en hoe het staat met het engagement (betrokkenheid van je fans). Al deze informatie kan je goed gebruiken om je fans beter te bereiken, waardoor je het beoogde effect van Facebook vergroot.
Tijden op Facebook

Gebruik een contentplanner

Veel belangrijker dan de dag of het tijdstip waarop je een bericht plaatst, is wat je plaatst. Zorg ervoor dat je interessante content biedt en mensen weten je (bijna) vanzelf te vinden. Je hebt namelijk wel controle over het moment waarop jij een bericht post, maar niet over het moment waarop iemand anders jouw bericht deelt. Met aantrekkelijke content gaan mensen jou delen en ben je de gehele dag, zeven dagen in de week, zichtbaar. Om te zorgen dat je overzicht houdt wanneer je welke berichten plaatst, is het handig om een contentplanner te gebruiken. Hierop plan je berichten in de tijd en dat is ook handig wanneer je achteraf de statistieken bekijkt.

Aan de slag!

Het kan zomaar zijn dat al deze informatie jou de moed in de schoenen doet zakken. Misschien heb je al ervaring met de statistieken en was je teleurgesteld over het resultaat. Dat mag. Maar nu komt het aan op doorzetten en de goede dingen doen.

  1. Varieer langere tijd met verschillende berichten in tijdstippen en dagen van de week.
  2. Plan alle acties in met behulp van een contentplanner, zodat je overzicht en controle houdt.
  3. Analyseer met behulp van de statistieken welke berichten het op welk moment het beste doen.
  4. Scherp je activiteiten steeds verder aan: versterk wat goed is en laat vallen wat niet werkt.

Ik help je op weg!

Wil jij serieus meer uit Facebook halen en van je Facebook-fans betalende klanten maken? Vraag dan een coaching-sessie aan. Dibevo-leden krijgen extra korting op de sessie. In twee uur tijd gaan we samen kijken hoe je je pagina kunt optimaliseren en kunnen we bijvoorbeeld een contentplanning opstellen die het jou gemakkelijker maakt om Facebook vol te houden.

Facebook-coaching: zo werkt het


Marieke Wilmink - De FacebooktrainingGastblogger: Marieke Wilmink
Facebook-trainer/-kenner Marieke Wilmink is eigenaar van De Facebooktraining.nl en MinkinMotion. Ze geeft al jaren Facebook-trainingen en -presentaties aan ondernemers en weet alles over de uitdagingen en valkuilen die bij een Facebook-bedrijfspagina komen kijken. Dit alles met het doel om de doelstellingen van bedrijven ook daadwerkelijk te realiseren.