Gelezen in de krant: Bol.com bindt strijd aan met speciaalzaken. Grote webshops willen iedereen graag laten geloven dat ze hetzelfde kunnen bieden als een speciaalzaak. Sterker nog: ze beweren dat er over 20 jaar geen stenen winkel meer bestaat. Onzin natuurlijk, maar het is wel zo dat het winkellandschap enorm verandert. Consumenten vinden het steeds vanzelfsprekender om aankopen via internet te doen.
De gunst van de consument
Internet is een relatief nieuw en daardoor een flink groeiend afzetkanaal. Het is dus vrij logisch dat de omzetten via dit kanaal stijgen. Maar dat zegt natuurlijk niets over de winstgevendheid of de totale omzet in onze branche.
Wat het wel zegt is dat elk verkoopkanaal om de gunst van de consument strijdt. En die strijd wordt met een groeiend aantal spelers op de markt steeds lastiger. Feit is dat dergelijke ontwikkelingen de koek voor de winkelier kleiner maken, zeker als de ondernemer niet meebeweegt. U zult al uw ondernemerskwaliteiten moeten aanspreken om uw omzet op peil te houden.
Uw troef: levende dieren!
Maar als we kijken wat u als winkelier in handen heeft, dan blijkt al snel dat een Bol.com of Zooplus nooit kan bieden wat u biedt. Zij verkopen namelijk geen konijnen, knaagdieren, tropische vissen, terrariumdieren en vogels.
Het runnen van een dierenspeciaalzaak is natuurlijk meer dan alleen een zak voer kopen en verkopen. Klanten willen graag goede adviezen voor hun huisdier. En in veel gevallen maken ze er ook graag een praatje over. Met als bijkomend voordeel dat de huisdierbezitter bij u het product meteen (dezelfde dag nog!) meekrijgt. Ook dat is allemaal niet mogelijk met een webshop.
Inspelen op de klant anno 2013
De belangrijke vragen van nu zijn altijd al de belangrijkste vragen voor u geweest. Hoe zorg ik ervoor dat de consument naar mijn winkel komt? En hoe maak ik van een nieuwe klant een vaste klant van mijn winkel? Het lijken open-deur-vragen, maar we weten allemaal hoe moeilijk het is om het goed in praktijk te brengen.
Daarom legt Dibevo dit najaar de focus op deze vragen. Dat doen we onder andere met ontbijtsessies en een belevingsplein op de Dibevo-Vakbeurs, met workshops over het versterken van uw fysieke winkel, maar vooral ook met rondetafelgesprekken met onze leden.
Het verslag van zo’n rondetafelgesprek vindt u in het zomernummer van het Dibevo-Vakblad.
Het zijn stuk voor stuk activiteiten waarmee we onze leden handvatten geven om in te spelen op belangrijke ontwikkelingen. Maak er gebruik van! Kom naar de vakbeurs, bezoek de workshops, laat u informeren en zoek de creativiteit om interessant te blijven voor uw klant. En heeft u suggesties, vragen of briljante ideeën? Blijf er niet mee rondlopen, maar bel of mail ons gewoon even!