Op 1 augustus is AI-verordening, ook wel bekend als de AI Act, in werking getreden. Deze wet moet de ontwikkeling en het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) binnen de Europese Unie reguleren en ervoor zorgen dat de risico’s voor mens en maatschappij minimaal zijn. Voor eigenaren van webshops betekent dit bijvoorbeeld dat ze aan bepaalde transparantie-eisen moeten voldoen.
De AI-verordening brengt verschillende verplichtingen met zich mee, gebaseerd op een risicogebaseerde benadering. Hoe groter het risico van een AI-toepassing, hoe meer verplichtingen erbij komen kijken (hier lees je daar meer over). Voor ondernemers betekent het dat je transparant moet zijn over waar en hoe de consument AI bij jou kan tegenkomen.
Waarom is transparantie belangrijk?
Transparantie is een belangrijk onderdeel van de AI-verordening. Voor webshop-eigenaren betekent dit dat ze duidelijk moeten uitleggen waar AI voor wordt gebruikt. Als je bijvoorbeeld een chatbot hebt die door AI wordt aangestuurd, moet je dat aangeven en kort uitleggen hoe deze werkt. Ook als AI wordt gebruikt voor gepersonaliseerde aanbevelingen, moet je dit duidelijk maken. Het moet voor je klanten duidelijk zijn hoe hun gegevens worden gebruikt en waarom ze bepaalde aanbevelingen krijgen.
De transparantie kan ook betekenen dat je vermeldt wanneer bepaalde content, zoals afbeeldingen of video’s, door AI is gegenereerd. Soms gebeurt dat zelfs automatisch. Instagram detecteert bijvoorbeeld als een foto met AI is gemaakt of met AI is bewerkt. Dan staat er linksboven in beeld een knop ‘AI Info’ met daarachter uitleg over generatieve AI.
Landelijke regels
Naar verwachting komen er in 2025 landelijke regels voor sommige onderdelen van de AI-verordening. Bijvoorbeeld wie de toezichthouders worden. Vanaf dat moment wordt er gecontroleerd of bedrijven zich houden aan de AI-verordening.
Hoe de regels van de AI-verordening precies in de praktijk zullen worden toegepast, moet nog blijken, maar het is duidelijk dat transparantie de basis vormt.